Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is misogynie?

Ik weet dat het vrouwenhaat is.. maar ik vraag me het volgende af:
- is misogynie een denkstroming, waar je aanhanger van kan zijn
- is een man die vrouwen haat omdat hij een 'slechte moeder' had, ook een misogynist? (maw moet je vrouwen haten om 'intellectuele' redenen om misogynist genoemd te worden?)
- kan een vrouw misogynist zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ik merk dat bij misogynie vaak verwezen wordt naar biologische en (veronderstelde) psychische verschillen tussen man en vrouw.. Alsof er een logische reden zou zijn om te denken dat vrouwen niet deugen..
Misogynie (en rascisme) is dan eerder een psychische afwijking, dan een overtuiging..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

- Nee, misogynie is geen speciale denkstroming. Misogynie kan wel ónderdeel zijn van een bepaalde denkstroming, waarbij aanhangers van die denkstroming over het algemeen ook misogynist zijn.

- Je hoeft geen 'intellectuele' redenen te hebben om misogynist te zijn. Net zoals je bijvoorbeeld geen intellectuele redenen hoeft te hebben om een racist te zijn die mensen met een adere huidskleur haat.

- Ja, een vrouw kan misogynist zijn. Dat is per definitie ook een vorm van zelfhaat, en kan dan ook (maar niet noodzakelijkerwijs) vóórtkomen uit zelfhaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord +

Andere antwoorden (3)

Misogynie is niet een overtuiging maar een eigenschap/emotie.

Haat is namelijk nooit rationeel. Daar kun je dus intellectueel geen reden voor hebben.

Iedereen kan vrouwen haten. Zoals ook iedereen van vrouwen kan houden.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Je geeft deels zelf antwoord op de vraag.
Van nature -als alles gaat zoals zou moeten- is vrouwenhaat eigenlijk tegennatuurlijk.
Vrouwen bieden ieder mens eerst 9 maanden koestering , verzorging en inwoning, welk laatste na 9 maanden ongeveer stopt.
Daarvoor verdienen vrouwen veel liefde en respect.
Wanneer dus vrouwenhaat ontstaat is er naar mijn mening psychopathologie in het spel.
Dat kan zowel bij de moeder als bij het kind of zelfs beiden zitten.
Er zijn moeders die hun kinderen haten en kinderen die door zo een moeder grootgebracht zijn, of dat nu jongens of meisjes zijn, zullen weinig affectie naar hun kwelgeest (in dit geval dus de moeder) hebben en is het niet ondenkbaar dat dat zijn terugslag heeft op de verstoorde relatie naar alles wat vrouw is.
Zo hebben veel homo's juist het tegengestelde, hun moeder accepteert een kind doorgaans onvoorwaardelijk, wat bij niet alle vaders het geval is. Vandaar dat bij homo's vrouwen soms op een voetstuk staan en zelfs zo geeerd worden dat een sexuele relatie de vrouw daardoor "oneer aangedaan wordt" Ik schrijf in algemeenheden, niet om te beledigen maar om een bepaald mechanisme te verwoorden, dus dit is niet voor iedereen uit de beschreven groep geldig.

Wanneer er een haat tegen vrouwen ontstaat , is er dus iets behoorlijk misgegaan en ofschoon het een emotie of instelling is, is het daarom niet minder serieus te nemen.
Met relativeren is er dan ook maar deels een vinger achter te krijgen. De mentale stoornis of het nu een ontwikkelingsstoornis, een gedragsstoornis of een persoonlijkheidsstoornis is, ik zou pogen er wat aan te doen.
Ik zou dan in eerste instantie een manlijke psycholoog nemen, een vrouw zou anders (vanuit professioneel standpunt ten onrechte) verweten kunnen worden, dat ze voor "eigen parochie" spreekt.
Doe er dus wel wat aan, er zit wellicht onderliggend lijden onder en dat moet de wereld uit.
Haat is een der grootste boosdoeners, haat tegen vrouwen in het algemeen is ernstig en moet onder controle gebracht en/of gerelativeerd worden.
Nogmaals, ik schrijf in algemeenheden uit verklarende overwegingen, niets is bedoeld als beledigend, kan dit zo wel worden opgevat dan bied ik hiervoor mijn welgemeende excuses aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee geen denkstroming dat zou te ver gaan. Ik zou eerder denken aan een ontwikkelingsstoornis.
Het niet adekwaat kunnen omgaan met teleurstelling kan op latere leeftijd resulteren in haat naar vrouwen in het algemeen.
Normaal zul je de persoon haten die je heeft gekwets en niet de hele groep die hij vertegenwoordigd.
Bovendien is iets genoemd worden nog lang niet altijd een sluitend alibie om ook zoiets te zijn. Maw je bent lang niet altijd wat je genoemd wordt want dat is ook maar de mening van 1 enkel persoon. Een gedegen onderzoek zal dan moeten worden verricht dmv een onafhnklijke partij met de mogelijkheid tot een second opinion.
En een vrouw kan zeker vrouwenhater zijn. Uit mijn praktijk waren dat vaal meiden die door hun vader misbruikt zijn maar waarvan moeder de schul kreeg omdat ze niet heeft ingeggrepen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image