Is er een psychische toestand die supersnelle stemmingswisselingen veroorzaakt?
Een goede vriendin, een vrouw van middelbare leeftijd, is normaal gesproken heel positief en opgewekt. Naar haar man is ze heel liefdevol, ze laat echt merken hoeveel ze van hem houdt. Naar anderen is ze heel open en positief.
Met enige regelmaat (één of twee keer per week) gebeurt er echter iets waardoor ze van het ene op het andere moment enorm boos wordt. Ze voelt zich dan afgewezen. Als dat gebeurt trekt ze zich boos terug op de slaapkamer, of ze gaat in een hoekje zitten mokken.
De aanleiding voor die stemmingswisseling is eigenlijk altijd iets onbenulligs. Zoals gisteravond: zij vroeg of ik nog trek had in een kopje koffie. Ik reageerde wat aarzelend, omdat we ook nog naar de supermarkt wilden om nog wat lekkers voor die avond te kopen, en het al vrij laat was. Zij interpreteerde mijn aarzeling als afwijzing. Met als gevolg opmerkingen als "ik bied jou nooit meer een kopje koffie aan als je altijd zo ondankbaar reageert!" en "waarom kun je nou nooit eens gewoon zeggen wat je wilt?". Terwijl mijn enige punt was dat ik een kopje koffie lekker zou vinden, maar dat we ons dan zo zouden moeten haasten om nog naar de supermarkt te gaan, en dat we dus misschien beter *na* de supermarkt koffie konden drinken. Maar daar kreeg ik de kans niet meer voor, ze was binnen enkele seconden van positief en opgewekt naar negatief en afwijzend gegaan.
Omdat dit bij haar vaker gebeurt, en ook anderen er last van hebben, stel ik de vraag: kan dit op een psychologische aandoening wijzen?