Kenmerk van autisme is dat het zicht op (grote) verbanden ontbreekt. Geldt dat meer voor sociale zaken dan voor niet-sociale zaken?
Een kenmerk van mensen met autisme is dat het zien van (grote) verbanden niet of moeilijker lukt**. Dat wordt genoemd in de theorieën. Geldt dat evenzo voor sociale zaken als voor wetenschappelijke zaken?
Want ik heb het idee dat ik op wetenschappelijk gebied de verbanden gemiddeld juist duidelijker zie dan neuro typicals.*
Als ik dat* goed zie, dan lijkt het erop dat bij de diagnose er vooral (of alleen) gekeken wordt naar sociale kenmerken (nadelen van autisme), maar niet naar wetenschappelijke kenmerken (voordelen van autisme?). Behandeling is hoofdzakelijk gericht op het aanpakken van de nadelen. Echter, ik weet het nu een tijdje van mezelf, maar er is totnutoe _nul_ verandering in mijn (sociale) gedrag. Het zit gewoon vast in je genen.
Ais ik dat* _niet_ goed zie, is dat dan een voorbeeld van het feit dat mensen met autisme juist moeilijk van zichzelf kunnen zien dat ze autisme hebben (_omdat_ ze autisme hebben? Want ook dat kenmerk wordt ergens genoemd in de 'boeken').
**: In de hersenen van iemand met autisme, gaat binnenkomende informatie minder ver door de hersenen. Daardoor zien mensen met autisme vooral veel details (en wordt 'minder belangrijke' informatie wellicht niet gefilterd door hersengebieden die weten dat die informatie minder belangrijk is?), en niet (grote) verbanden.
Als ik het goed begrepen heb.
Mijn vraag is dus wellicht ± gelijk aan: of voor wetenschap die langere reis van informatie net zo belangrijk is als voor sociale zaken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.