Wat wordt er bedoeld met 'je schuldgevoel bij je ouders vermijden en je kinderen er mee overladen'?
Hoe moet je een schuldgevoel dat je eigenlijk bij je ouders wil leggen omdat zij je tekort hebben gedaan maar dat je dat (uit angst om hen dat schuldgevoel te geven?) dus vermijdt, bij je kinderen te leggen en hen daarmee te overladen?
Wat wordt daar concreet mee bedoeld; de schuld bij je kinderen neerleggen? Hoe krijgen die kinderen dan de schuld en waarvan?
Ikzelf heb mijn kinderen zeer sober opgevoed, was niet nodig, maar ik vond van wel. Eigenlijk heb ik mijn kinderen hiermee te kort gedaan. Mijn jeugd was ook sober maar gelukkig geweest dacht ik. Moesten mijn kinderen ook maar ervaren. Geen verwijt dus naar mijn ouders, maar een straf voor mijn kinderen.
X het gevoel heeft dat hij "slecht" behandeld is thuis. X wil deze gevoelens graag uiten, maar kan/durft dit niet bij de verantwoordelijke, zijn ouders. Hij wil niet dat zij zich schuldig voelen. X vind dat zielig, of oneerlijk, of.... wat het ook mag zijn dus uit hij de gevoelens niet bij zijn ouders. Dat is geen bewuste beslissing, want als dat zo was zou hij er mee klaar zijn. En er niet meer mee bezig zijn. Nu legt X het probleem bij zijn kinderen neer. Bewust of onbewust. Ik denk zelf onbewust. X is er nog zo erg mee bezig dat zich dat uit naar zijn kinderen. Dit kan op verschillende manieren. Maar ik denk allen negatief. Bijvoorbeeld: 1. Altijd klagen tegen de kinderen over hoe goed zij het nu hebben in vergelijking tot hem vroeger. 2. Kinderen een schuldgevoel geven: "je komt nooit langs, je belt niet, je houd nooit rekening met mij" Het kind krijgt dus eigenlijk onbedoeld de hele shitzooi over zich heen die X vroeger zelf heeft gehad. Omdat hij het niet kan afsluiten en het ook niet kwijt kan, daar waar het hoort, is hij er continu mee bezig. En hij voelt zich er ook slecht bij. Omdat hij zich slecht voelt word het gedrag naar de kinderen ook steeds erger. Vermoedelijk heeft X ook het beeld van "ik wil NIET net zo worden als pa en ma." En omdat hij dat ook steeds in zijn hoofd heeft en het rot gevoel erbij gaat hij steeds meer lijken op die persoon die hij niet wil zijn. En overlaad dus de kinderen er mee. Maar let op, dit is mijn interpretatie van de genoemde zin. Ik kan het fout hebben omdat ik het onduidelijk geformuleerd vind.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.