kan je zeggen dat iemand 2x zo slim is IQ technisch (zie omschrijving)?
de IQ schaal is een standaard normale verdeling met het gemiddelde op 100 en (in de meeste gevallen) er wordt een standaard deviatie van 15 gehanteerd.
Maar de schaal van IQ-score (je intelligentie t.o.v. de normaal) is mij onbekender. Als iemand een score heeft van 80 (is al erg laag) en iemand van 160 (zeer, zeer intelligent), is die dan 2x zo slim?
Of is de schaal "logaritmisch" dat als je 10 omhoog gaat, je 10x slimmer bent?
(bovenstaande zijn even voorbeelden om mijn vraag duidelijk te maken, geen onderwerp van komende discussies).
Toegevoegd na 46 minuten:
Ok, iedereen begint al in te hakken op het feit dat intelligentie en slimheid niet hetzelfde is. Taaltechnisch helemaal juist, maar als mensen de vraag goed lezen, weten ze dat het niet de daadwerkelijke vraag is.
Laat ik het proberen politiek correct te vragen:
Kan je aan de hand van de IQ score*1 zeggen of iemand met een hoge IQ score 2x*2 zo intelligent*3 is als iemand met een lagere*4 IQ score?*5
*1: de schaal waarop 100 gemiddeld is, geschiedenis etc bekend
*2: of een andere factor afhankelijk van de verschillende IQ scores zoals gemeten door officiele instanties
*3: of slim of welke term hier dan ook van toepassing is zonder afbreuk te doen aan mensen met een lagere IQ score of er op in te gaan dat een hoog IQ ook niet alles hoeft te zijn.
*4 lager wil gewoon zeggen een kleiner getal op de IQ ladder, wederom niet iemand voor het hoofd willen stoten, maar puur observatietechnisch
*5 vraag vanuit interesse.