Welke rol speelt de psyche bij het zelfhelend vermogen van het lichaam?
Toegevoegd na 46 minuten:
Graag uitleg, liefst met onderzoeken, hoe het mogelijk is dat de psyche zowel placebo- als nocebo-effecten kan bewerkstelligen, zelfs met dodelijke afloop (bij nocebo-effect)? M.a.w.: hoe werkt dat?
Toegevoegd na 6 dagen:
Dank iedereen voor antwoorden en reageren!
Ik weet niet of dit echt gebeurd is maar ik zou het me wel kunnen voorstellen. En dan kan je dus kennelijk veel bereiken met een positieve of minder positieve instelling. Hoewel ik ook wel eens hoor van mensen die heel graag leven, en er ook voor vechten maar het toch niet redden. Dus het zegt ook niet alles.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3055515/
Wel in het Engels en de tekst is erg lang. Ik lees steeds een stukje: kan me in het Engels prima verstaanbaar maken en me ook goed uitdrukken, maar dit is "different koek" ;-)
Antw: de persoon gelooft niet in genezing [zelfbeschikking / vrije wil] , of karma.
Mijn vraag is "Welke rol speelt de psyche bij het zelfhelend vermogen van het lichaam?" en dan zeg jij dat de persoon NIET gelooft in genezing? Dus de psyche speelt geen rol bij het zelfhelend vermogen van het lichaam volgens jou? Of begrijp ik je niet goed?
Verder is mijn ervaring dat een patiënt niet geneest wanneer hij dat niet wil [om wat voor reden dan ook], hoe goed de behandeling, intentie en mogelijkheden ook zijn. Zo duidelijker?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.