Welke rol speelt de psyche bij het zelfhelend vermogen van het lichaam?
Toegevoegd na 46 minuten:
Graag uitleg, liefst met onderzoeken, hoe het mogelijk is dat de psyche zowel placebo- als nocebo-effecten kan bewerkstelligen, zelfs met dodelijke afloop (bij nocebo-effect)? M.a.w.: hoe werkt dat?
Toegevoegd na 6 dagen:
Dank iedereen voor antwoorden en reageren!
3.9K
3.9K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies! Ik heb mijn vraag bewerkt voor misschien wat meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoorde ooit een verhaal van iemand over een man die kanker had. Hij werd behandeld door een arts in een of ander ziekenhuis. Na een tijdje ging de zieke man naar een ander ziekenhuis voor verdere behandeling. Heel voorzichtig ging het stukje bij beetje beter met hem. Na ongeveer een jaar kreeg hij ineens een behoorlijke terugslag en ging het ineens een stuk minder met hem. De arts en het behandelend team snapten er niks van, er zou geen reden zijn dat het ineens zo veel slechter met hem zou moeten gaan. Dus ging de arts het gesprek aan met de patient. Het bleek na een tijdje dat de vorige arts van de patient had verteld aan de patient (op diens vraag aan de arts wat volgens hem de prognose voor het herstel was), dat zijn verwachting was dat de man nog ongeveer een jaar te leven had. Dat jaar was nu voorbij, en de patient had kennelijk het idee dat zijn leven er nu op zat en dat hij zou sterven. De arts had toch immers gezegd dat hij dacht dat de patient nog maar een jaar had...
Ik weet niet of dit echt gebeurd is maar ik zou het me wel kunnen voorstellen. En dan kan je dus kennelijk veel bereiken met een positieve of minder positieve instelling. Hoewel ik ook wel eens hoor van mensen die heel graag leven, en er ook voor vechten maar het toch niet redden. Dus het zegt ook niet alles.
Ik weet niet of dit echt gebeurd is maar ik zou het me wel kunnen voorstellen. En dan kan je dus kennelijk veel bereiken met een positieve of minder positieve instelling. Hoewel ik ook wel eens hoor van mensen die heel graag leven, en er ook voor vechten maar het toch niet redden. Dus het zegt ook niet alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit artikel lijkt een duidelijk geschreven, wetenschappelijk onderbouwde, samenvatting te geven:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3055515/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3055515/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Broodjeei: vele en nog veel meer verhalen zijn bekend! Maar hoe gaat dat proces dan? Da's mijn vraag ;-)
@Emees: dank voor je link. Lijkt me erg interessant. Ben begonnen met lezen, maar heb er nèt effe wat meer tijd voor nodig kennelijk dan Cryofiel LOL.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat het placebo-effect bestaat staat zeker buiten kijf. Wat het allemaal kan berijken is al wat minder duidelijk. Maar de grote vraag is, waarom is dat zo? Als ons lichaam vaardigheden heeft om zich zelf te kunnen genezen (tot beperkte mate), waarom doet het dat niet gewoon? Waarom zijn er nog rode en blouwe pilletjes en een raar verhaal voor nodig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@UdoHa: de link hierboven van Emees is zeer interessant!
Wel in het Engels en de tekst is erg lang. Ik lees steeds een stukje: kan me in het Engels prima verstaanbaar maken en me ook goed uitdrukken, maar dit is "different koek" ;-)
Wel in het Engels en de tekst is erg lang. Ik lees steeds een stukje: kan me in het Engels prima verstaanbaar maken en me ook goed uitdrukken, maar dit is "different koek" ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wendy, een reactie op jouw vraag over hoe het proces in zijn werk gaat.
Antw: de persoon gelooft niet in genezing [zelfbeschikking / vrije wil] , of karma.
Antw: de persoon gelooft niet in genezing [zelfbeschikking / vrije wil] , of karma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mahric
Mijn vraag is "Welke rol speelt de psyche bij het zelfhelend vermogen van het lichaam?" en dan zeg jij dat de persoon NIET gelooft in genezing? Dus de psyche speelt geen rol bij het zelfhelend vermogen van het lichaam volgens jou? Of begrijp ik je niet goed?
Mijn vraag is "Welke rol speelt de psyche bij het zelfhelend vermogen van het lichaam?" en dan zeg jij dat de persoon NIET gelooft in genezing? Dus de psyche speelt geen rol bij het zelfhelend vermogen van het lichaam volgens jou? Of begrijp ik je niet goed?
Cryofiel
10 jaar geleden
@Mahric, ik begrijp jouw tekst ook niet goed.
Je *kunt* jouw tekst lezen als: "als je niet geneest is dat je eigen schuld, als je maar in je genezing had geloofd dan zou je nu al lang zijn genezen!".
Dat is het meest hufterige dat je tegen een zieke kunt zeggen. Ik hoop van harte dat dit niet is hoe je het bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou nou @Cryofiel, het oordeel al geveld zonder dat ik nog maar iets heb kunnen aanvullen/uitleggen. Hoezo, openstaan voor andere concepten(?) Die ballon heb ik allang doorgeprikt hoor.
@Wendy, zoals je wellicht weet heeft het woord *psyche* vele betekenissen. Denk hierbij aan: de ziel [zielkunde, zieleleer], ego, geest, gedachten en gevoelens, enz. Mijn reactie is gebaseerd op de geest kracht.
Mijn beschrijving: “de persoon gelooft niet in genezing [zelfbeschikking / vrije wil]” is niet anders dan een beschrijving van het woord nocebo, waarbij aangenomen wordt dat onze geesteskracht enorm is, ten positieve, maar ook ten negatieve.
Verder is mijn ervaring dat een patiënt niet geneest wanneer hij dat niet wil [om wat voor reden dan ook], hoe goed de behandeling, intentie en mogelijkheden ook zijn. Zo duidelijker?
Verder is mijn ervaring dat een patiënt niet geneest wanneer hij dat niet wil [om wat voor reden dan ook], hoe goed de behandeling, intentie en mogelijkheden ook zijn. Zo duidelijker?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geheel en al, dank je ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.