Wat is de link tussen intelligentie en karakter?
Ervaring heeft mij een aantal dingen duidelijk gemaakt:
Personen die kritisch tegenover het eigen gedachtegoed staan zijn ook de eerste mensen die je met deftige constructieve argumenten kan brengen tot het bijschaven van dit gedachtegoed.
Mensen met lagere intelligentie lijken hier niet toe in staat. Argumenteren brengt je nergens omdat deze personen halsstarrig gaan teruggrijpen naar hun overtuigingen. Bijgevolg wanneer je deze mensen voor een blok zet (cognitieve dissonantie) gaan ze vaak naar agressie grijpen uit onmacht. Ik noem het: Het 'mama heeft gezecht dat' principe. Deze personen hebben ergens een mening opgenomen van mensen die voor hen wijsheid hebben en willen hier niet meer van afwijken.
Toegevoegd na 3 uur:
De motivatie hier is een collega dat de hele groep tegenwerkt. Hij krijgt zo zijn uitbranders en tegenkantingen. Hij dreigt zelfs zijn werk te verliezen. Ik heb met hem een goed contact maar elk argument of inzicht ik ook presenteer kan hem niet bijstellen in zijn gedachten. Ik probeer ook niets op te leggen ofzo, ik praat voornamelijk uit de 'ik' beleving.
Ervaring leert me dat hij niet hoog begaafd is maar daarom niet minder een makker en een vriend.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.