Waarom zien velen de wetenschap als vernietigend?
Veel mensen horen liever geen wetenschappelijke standpunten. Ze vinden dat de wetenschap dingen vernietigt, of dood-analyseert.
Waarom?
Stel dat we tot in detail ontdekken hoe liefde en verliefdheid functioneren. Alle hormonen, alle elektrochemische reacties, alles - zou dat het gevoel van verliefdheid, de vlinders in de buik, vernietigen? Verdwijnen die mooie tintelingen daarvan? Volgens mij niet.
Ander voorbeeld. We weten precies wat water is, hoe de atomen aan elkaar zitten, wat de elektrische velden en de vanderwaalskrachten doen. Tegelijk blijft het water waarover ik roei een mooie, mysterieus aandoende vloeistof. Nu nog gesloten, straks in de lente en zomer open en vol leven, vol bubbeltjes en onverklaarde kolkjes, geurend. Altijd draagt het water mij, en soms geeft het mij zelfs het gevoel dat ik net bóven het water zweef in plaats van dat ik er doorheen roei.
Ik zie de wetenschappelijke verklaring als aanvulling. De schoonheid van de liefde, de mysteriositeit van het water -- ze blijven bestaan, naast het wetenschappelijke beeld.
Het een sluit het ander niet uit.
Waarom is dat voor veel mensen zo anders? Kunnen zij maar één beeld tegelijk aan? Wordt daardoor het gevoelsmatige beeld automatisch vernietigd als ze een rationeel beeld tegenkomen? Zijn ze niet in staat *beide* te zien, tegelijk dan wel na elkaar?
getweeën
tesaam in een boot.
De stroom was mee en
terwijl wij niets deeën
vooruit zij toch schoot. De weien
in rijen
schoven voorbij.
En wij niets zeien -
in stil verblijen
elkander nabij.
Het genieten van het zonlicht op dat moment, is veel sterker dan de wetenschap op dat moment en zo gaat dat bijna altijd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.