in welke taal dromen mensen die een tweede taal volledig beheersen?

stel: een nederlandse man leert volledig engels en hij gaat in engeland wonen; in welke taal droomt hij dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (15)

dan gebeurd hetdat je in engels gaat dromen. Zeker las je zoals je zegt in een ander land gaat wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen de kortste keren in het Engels..

Ik heb 2 jaar terug, 3 maanden in Frankrijk stage gelopen. De voertaal in ons team was Engels, en ondanks dat er nog 2 andere Nederlanders waren, werd er alleen maar Engels gesproken.. Na 2 weken alleen maar Engels horen en spreken begon ik ook in het Engels te dromen..

Misschien duurt het een week, misschien een maand, maar vroeg of laat zal hij in het Engels gaan dromen..

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar maak je geen zorgen, ik droomde ook over mensen uit Nederland; familie en vrienden konden opeens Engels als de beste.. Dat was wel heel apart. Ik droomde eens over mijn oma, en die sprak toen ook Engels, in mijn droom!
Zal ik nooit vergeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wisselt het.

Droomt hij over mensen uit Nederland dan zal hij in het Nederlands dromen, droomt hij over mensen in Engeland dan zal het in het Engels zijn. Overige dromen kan het alle kanten in gaan. Het ligt er bijvoorbeeld ook aan hoe vaak je engels spreekt.

Ik zelf droom regelmatig in het Engels maar ook in het Nederlands
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik droom als drietalige in drie talen, hoewel Frans voornamelijk als ik een tijdje daar ter plekke ben - dan ben je meer ingesteld op het gebruik ervan.

Dus ik zou zeggen; beide, maar de meest gebruikte taal zal vaker voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik droom ook wel eens in het Engels :-)
Soms zeg ik ook wel eens woorden in het Engels als ik het precieze Nederlandse woord niet meer weet.

Ik heb trouwens ook dat ik, na een paar weken in het Engels praten, met een bekakte r ga praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allebei, hij praat zelf in het nederlands, en iemant die hij tegen komt engels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wisseld ik ken iemand die rusisch is en als ze over haar werk droom verdelde ze dat ze in het Nederland droom maar als ze over familie droom dan droom ze in het Rusisch. Ik denk dat het in het begin alleen over je moeder taal droomt en daarna wisseld het denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je uit eigen ervaring vertellen dat je dan gaat dromen in de taal van het land waar je je bevind, er vanuit gaande dat je de taal echt beheerst. Toen ik na 15 jaar Italie terug kwam in NL, heeft het denk ik nog 2 jaar geduurd voordat ik weer in het nederlands kon dromen. Zelfs je gedachten en beredeneringen deed ik allemaal in het italiaans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt ook voor mij ... alleen was het Spanje en Spaans voor mij :-)
Je droom in geen enkele taal... Het is primair grafisch en alle taal is bijkomstig... Er kan taal in voorkomen, maar dat is bijkomstig en soms zelf in een taal die je niet verstaat of begrijpt... Het is niet zo dat er Nederlandse dromen zijn of Engelse... Het is achteraf een retrospectieve aanduiding als je dat zo wil zien...

Er kan niets van gezegd worden in welke taal een polyglot droomt... Een droom is symbolisch grafisch en niet door een specifieke taal gedreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbleef een groot gedeelte van mijn leven in engelstalige landen en kan mijn emoties vaak ook beter verwoorden in het engels dan in het nederlands. Voor mijn gevoel leent de engelse taal zich daar ook beter voor. Ik droom nog heel vaak in het engels ondanks het feit dat ik al weer 5 jaar mijn meeste "woontijd" in nederland doorbreng.
Behalve als ik droom over mijn ouderlijk huis en mijn kindertijd, dan is het altijd in het nederlands, waar ik ook ben en hoe engels ik anders ook droom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlands is niet mijn moedertaal maar ik droom wel in het Nederlands. Maar ja, ik ben dan ook al 36 jaar hier he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al zouden we 7 talen machtig zijn; we dromen allemaal in de universele taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er zo een en ik kan je verzekeren dat ik droom in mijn moedertaal. Hoe anderen dat doet, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij wonen in Nederland en mijn vrouw spreekt redelijk Engels, maar niet volleerd. Soms zegt ze tegen mij dat ze in het "Engels" heeft gedroomt. Ze heeft dan in haar droom Engels gesproken. Soms kan ze zich in die taal ook beter uitdrukken dan in het Nederlands. Ik denk dat het sterk te maken heeft wat je de dag daarvoor hebt meegemaakt. Heb je een Engelstalig boek gelezen, heb je met je kinderen in buitenland gesproken, etc. De geest is ondoorgrondelijk en laat het zo nog maar even blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die tweetalig zijn, dromen in twee talen.