Bestaat er een officiële naam voor een "trefwoordenluisteraar"?
Zo af en toe kom je iemand tegen die het gesproken woord niet goed lijkt te begrijpen. Als je hem een vraag stelt, geeft hij antwoord op een gerelateerde vraag, maar net niet op de vraag die je hebt gesteld. Als je iets vertelt, reageert hij op een verhaal dat lijkt op hetgeen je net hebt verteld, maar het net niet is.
Dit lijkt onafhankelijk te zijn van het onderwerp, en onafhankelijk van de gesprekspartner; voor zover ik kan zien, is het een eigenschap van de betreffende persoon.
Ik ken een klein aantal van zulke mensen, en ik heb me lange tijd afgevraagd wat er dan mis gaat. Uiteindelijk kwam ik tot een zelfbedachte verklaring. Die luidt dat de betreffende personen op de één of andere manier niet het hele verhaal tot zich nemen, maar dat ze van de gesproken tekst alleen de belangrijkste trefwoorden horen. Die trefwoorden zijn als het ware de enige woorden die doordringen. Ze horen dus geen verhaal, maar slechts een serie losse trefwoorden. Van die losse trefwoorden maken ze zelf een nieuw geheel.
(Meer uitleg en voorbeelden in reactie.)
Is er een officiële aanduiding voor het taalverwerkingsprobleem (of wat het ook is) dat ervoor zorgt dat iemand een "trefwoordenluisteraar" is?
Kijk bijvoorbeeld eens hier http://goeievraagnl.123forum.nu/viewtopic.php?style=11&f=36&t=3133&p=37363&hilit=afasie#p37363 ; daar doet het me sterk aan denken.
-- fietstocht
-- wind en regen
-- verkoudheid
-- vakantiefoto's sorteren
-- vragen op GV Als je nu ALLEEN MAAR bovenstaande vijf trefwoorden kent, en daaruit een verhaal construeert, krijg je waarschijnlijk een heel ander verhaal dan het verhaal dat ik heb verteld. Bijvoorbeeld: "Ik heb een fietstocht gemaakt door wind en regen. Daardoor heb ik nu een verkoudheid opgelopen. Omdat ik nu ziekig thuis zit, ben ik mijn vakantiefoto's maar gaan sorteren en heb ik maar wat vragen gesteld op GV." Een logisch verhaal als je alleen die vijf trefwoorden als basis hebt. De "trefwoordenluisteraar" zal vervolgens reageren op basis van dat zelfgemaakte verhaal - en dat leidt natuurlijk tot misverstanden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.