Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft karakter mogelijk te maken met wat je overkomt in het leven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, karakter wordt namelijk ook gevormd zolang je leeft.
Het is jouw persoonlijkheid, jouw identiteit, de manier waarop je je gedraagt in het leven. Karakter is datgene dat stabiel is in je gedrag, zoals iemand gewoonlijk is en wat iemand onderscheidt van anderen.
De persoonlijkheid of het karakter, is niet alleen biologisch bepaald maar ook sociaal.
Karakter is een geheel van aanleg (erfelijkheid, constitutie)en verworvenheden (omgeving, opvoeding) dat zich ontwikkelt en steeds verandert onder invloed van het biologische rijpingsproces dat iedereen meemaakt (puberteit, volwassenheid, menopauze enz) en van de persoonlijke ervaringen die je meemaakt en ondergaat.
Zo kan iemand die 'van karakter' weinig zelfvertrouwen heeft (vooral bepaald door de opvoeding/omgeving) door 'hard eraan te werken' middels scholing/therapie een ander karakter krijgen waarin diegene zelfbewust wordt en daardoor ook meer zelfvertrouwen krijg. Het oorspronkelijke karakter kan dan zelfs helemaal verdwijnen.
Ik was vroeger bijv. als kind erg verlegen, té zacht en daardoor gevoelig en kwetsbaar.
De tijd en de maatschappij hebben mij verandert in een persoon die meer weerbaar is geworden. Ben zelfbewust en mede door mijn werk en ervaringen ben ik gesterkt in het feit dat ik er mag wezen en ook serieus genomen wordt. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik ooit verlegen geweest ben. Tóch blijf ik diep van binnen mijn gevoeligheid houden en kan bij mooie muziek gewoon mijn tranen laten lopen omdat dat me altijd iets doet. Dit zijn zo van die karaktertrekken die mijns inziens nooit veranderen. Er zijn altijd elementen in je ware inborst die je namelijk niet kunt veranderen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja dat kan er zeker mee te maken hebben. Als je veel heftige dingen hebt meegemaakt zul je een sterker karakter hebben dan iemand die niks heeft meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Dingen overkomen je in je leven sowiso, je karakter maakt hoe je daar mee om gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk eigenlijk dat dat wel zo is.
door je karakter ga je met bepaalde gebeurtenissen om op jouw manier en door gebeurtenissen wordt je karakter weer bepaald, en daardoor kan je zeggen dat je meemaakt in je leven wat je "overkomt" door je karakter, dus ook door je reacties.

misschien kan je zeggen dat iemand gevormd wordt door het leven dat hij/zij leidt.
dus als je vraagt
"Heeft karakter mogelijk te maken met wat je overkomt in het leven?"
denk ik wel te kunnen zeggen: ja, het heeft allemaal invloed op wie je bent en hoe je overal mee om gaat en zo beinvloed je je eigen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag! Toch een wat dubbel antwoord van mij. Ik denk dat een groot deel van je karakter gevormd word door wat je overkomt in het leven. Tegenslagen zorgen ervoor dat je sterk moet zijn, zeker als je geen vangnet hebt. Heb zelf een zware tijd in het gezin doorgemaakt en ik moest door, hoe moeilijk het ook was, instorten was geen optie.
Aan de andere kant, een lieve vriendin, een echt zondagskind, alles wat haar hartje begeerde, prachtmens, maar tegen een dodelijke ziekte helpt een sterk karakter ook niet, alleen de manier waarop je dit draagt, dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karakter is een combinatie van nature en nurture, van wat 'ingebakken' is en van wat je overkomt. Je aanleg bepaalt hoe je omgaat met wat je overkomt, maar wat je daar van leert is voor iedereen anders en bepaalt weer hoe je er uit komt.
De ene mens maakt tijdens zijn leven een hele karakterontwikkeling door, de andere mens heeft zijn hele leven lang een 'vaste onderstroom' wat karakter betreft.

Ik ken een voorbeeld van een man die geboren is na het overlijden van zijn vader, die qua karakter zo veel op zijn vader lijkt dat de hele familie het 'bijna occult' vindt. Hoe ouder hij wordt, hoe meer hij op zijn vader gaat lijken. En dat terwijl hij zijn vader nooit gekend heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is zeker zo. Ik geloof dat ''opvoeding'' je ook overkomt. Dat zijn dingen waar je in je jongere kinderjaren geen vat op hebt, dus dat overkomt je.
In je jongere jaren vorm je je karakter grotendeels, door invloeden om je heen en dergelijke. Dus door je opvoeding vorm je ook je karakter.

Wat betreft heftige gebeurtenissen of juist hele blijde gebeurtenissen denk ik ook dat het je karakter vormt, maar helaas zijn ze er nog steeds niet uit wat nu karakter is en wat persoonlijkheid.
Als je bijvoorbeeld een heftige gebeurtenis meemaakt, kan het zijn dat je daardoor een trauma oploopt. Door dat trauma word je (bijvoorbeeld) erg bang in bepaalde situaties, het bang zijn uit zich misschien in onzekerheid, en dat wordt je karakter.
Gelukkig kun je je karakter veranderen, soms zelfstandig, soms met hulp, soms gaat het helemaal vanzelf (door gebeurtenissen)

Maar als je echt antwoord op jouw vraag wilt is het: JA, absoluut!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst zou dan duidelijk moeten zijn, wat het woord "karakter" precies betekent.
En daar begint dan meteen het punt: bij onderstaande site maar liefst 25 mogelijkheden....
http://www.encyclo.nl/begrip/karakter

Alleen al bij nummer 19: 1) Adel 2) Aanleg 3) Aanleg van nature 4) Aangeboren neiging 5) Aard 6) Aard-letter (crypt.) 7) Complexie 8) Chinees schriftteken 9) Deel van het lichaam 10) Eigenschap 11) Figuur 12) Geaardheid 13) Gemoed 14) Gestel 15) Gemoedsaard 16) Geest 17) Gemoedsgesteldheid 18) Hoedanigheid 19) Innerlijke geaardheid 20) Inborst 21) Innerlijk 22) Inslag

Als je uitgaat van de betekenis "aangeboren"of "aanleg van nature", dan zou je karakter eigenlijk niet kunnen veranderen omdat je dan geboren zou worden met een kant en klaar "karakter" en zou het antwoord op je vraag "nee" zijn.

Maar vaak ook wordt "karakter" gedefinieerd als "persoonlijkheid" en dan wordt het geheel wat anders naar mijn idee. Een persoonlijkheid wordt gevormd door de aangeboren aanleg (genetisch bepaald), maar ook door de levenservaringen, de opvoeding, de geestelijke mogelijkheden etcetc. en dan zou mijn antwoord op je vraag "ja" zijn, maar aan meer dan alleen wat je overkomt in het leven.
Een gebeurtenis is een Gebeurtenis: wat je ermee doet in Gedachten, Gevoelens, Gedrag en Gevolg (de 5 G's) is dan bepalend en heeft weer te maken met je genetische pakket, je levenservaringen èn wat je er geestelijk mee doet/gedaan hebt.
Een karakter is dan het gehele leven in ontwikkeling en aan veranderingen onderhevig.

Iemand, die in aanleg bijvoorbeeld introvert wordt geboren zal niet enorm extravert worden gaandeweg het leven, maar zal wel door versterkende levenservaringen (waaronder de opvoeding) op die gebieden meer extravert kunnen worden.

Mijn antwoord: ik denk, dat karakter het totaalpakketje is van aangeboren aanleg en persoonlijke levenservaringen, hetgeen constant in ontwikkeling en aan veranderingen onderhevig is (een leerproces) binnen de grenzen van het haalbare in een persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het zeker wel! Ik vind het ook een goede vraag om over na te denken. Sommige dingen zitten in je karakter (daar word je mee geboren) en daar valt dan weinig aan te doen, maar als er dingen gebeuren in je leven, kan dat ook zeker bijdragen. Door veel tegenslagen, kun je er sterker uitkomen doordat je al veel overwonnen hebt. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik zou een heel ander persoon zijn als ik sommige dingen niet had meegemaakt. Alle dingen gebeuren met een reden en uiteindelijk maakt alles wat je meemaakt, de persoon die je nu bent :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut,Ed!
nature, nurture(opvoeding) en culture bepalen wie je bent.
Langzamerhand begint men meer waarde toe te kennen aan epigenese ( erfelijk doorgegeven inzichten) naast je inborst. maar je opvoeding (of erger , gebreken daaraan) en de cultuur waar je in zit bepalen je keuzes en vormen je tot wat je bent.
Life events (belangrijke gebeurtenissen in je leven zijn natuurlijk ook sterk bepalend maar het is ook HOE je daarmee omgaat wat bepaalt of je er sterker van wordt of er blijvende schade door lijdt.
Ondanks dan je je kinderen het allerbeste gunt maakt tegenslag een mens weerbaarder dan wanneer alles voor de wind gaat.
Wij hebben armoede en (relatieve) rijkdom gekend en hebben in beide situaties het hoofd boven water gehouden.
Het is best moeilijk om goed met rijkdom om te gaan , onderzoek wees uit dat hoofdprijswinnaars uit loterijen er uiteindelijk even goed voorstonden als mensen die in een rolstoel belanden of ander ernstig leed ondervonden.
Dit is zeker niet spottend bedoeld, het is knap lastig als je na de hoofdprijs (als het geld dus op is) nog een stuk leven voor de boeg hebt.
Neen dan de reclame van de man van 10 miljoen op de bank naar een euro in de bank (chesterfield) welke met blijmoedigheid zich aanpast aan de nieuwe armoediger situatie.
Geld en zelfs gezondheid maken niet gelukkig maar liefde en respect wel.
Die kernwaarden horen in de opvoeding thuis, je kunt dan met goede moed je leven aan, als het mee , maar ook als het tegen zit.

Immers van wat je goed doet leer je niets, van je fouten (hopelijk) wel.
Maar dit is volgens mij gesneden koek voor je.
Hartelijk dank voor je mooie Kerstkaart, de kunst van het leven heb je volgens mij
goed onder de knie, daar kan ik wat van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Ed, hoe is het met je, ben sinds tijden weer eens ingelogd hier.
Vwb je karakter, ik denk dat het voor een groot deel vast ligt. Het zijn min of meer erfelijke eigenschappen die je hebt meegekregen en specifiek bij jou identiteit horen, bij jou zijn horen, maar ze zijn te beïnvloeden, maar dan moet je daar wel lang en hard aan werken.
Ik zag veel mensen met specifieke karaktertrekken, die ookal probeerde ze er iets aan te veranderen, uiteindelijk toch weer bovenkwamen. Het is onderdeel van je aard, de gereedschappen waarmee je moet werken indit leven.
Groet Pieker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard. Er is altijd een bepaalde chemie tussen een individu en zijn omgeving. Je persoonlijkheid kan zich uiten in, ook onbewust, je lichaamstaal, je stem, je manier van communiceren met anderen en vast nog veel meer. Dit zorgt voor een bepaalde reactie vanuit je omgeving. Er zijn natuurlijk grenzen. Introvert zijn zorgt er aanvankelijk niet voor dat je in een auto-ongeluk terechtkomt bijvoorbeeld.

Denk ook aan o.a. persoonlijkheidsstoornissen/-problemen. Als je hier last van hebt heb je letterlijk bepaalde gedragingen geïntegreerd in je karakter die je vervolgens in de weg kunnen zitten in je functioneren.

Je karakter kan invloed uitoefenen op hoe je in het leven staat, hoe je carrière er uitziet , wat voor mensen je leert kennen e.d. Belangrijk is ook dat er op een onbewust niveau zoveel communicatie is tussen een individu en zijn omgeving; en dan bedoel ik niet slechts intermenselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing