Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is onderstaand experiment daadwerkelijk gedaan (zie uitleg)?

Ik heb al een gehoord van een experiment waarbij mensen een willekeurig vervelende afbeeldingen en leuke afbeeldingen kregen te zien op een scherm. Tijdens dit experiment werd de hersenactiveit gemeten als reactie op een leuke of vervelende afbeelding. Nou bleek dat na een tijdje vlak voor het verschijnen van een vervelende afbeelding al eenzelfde hersenactiviteit (behorend bij een vervelende afbeelding) werd waargenomen. Is dit echt zo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja . ik heb in een serieus blad (ik meen Psyche en Brein maar het kan ook het NWT of een ander wetenschappelijk
maandblad geweest zijn.)
gelezen dat dit met een fMRI tot verbazing geconstateerd is.
Er werd gedacht dat de hersenen als een kwantumbrein werkt die vooruit in de tijd kan werken en zodoende het nu ook als nu weer kan geven.
Het zou daarmee zijn eigen traagheid compenseren en gebeurtenissen in fase met het beleven brengen.
Zo stond het er niet, maar daar kwam het verhaal wel op neer.
Ik heb het met belangstelling gelezen, een aantal maanden geleden. Als ik het artikel terug vind, zal ik dat melden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dit heb ik ook ergens gehoord ja
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan niet echt zo zijn. Als dat de uitkomst is van dat onderzoek, dan klopt dat onderzoek niet.
15 jaar geleden
Dit experiment kan alleen kloppen wanneer de personen steeds een vervelende afbeelding te zien kregen. Hierdoor bereid je omnbewust voor op het volgende vervelende plaatje.
Als je plaatjes geheel random getoond worden kunnen de hersens dit op geen enkele manier voorspellen.
Maar het mooie van statistiek is: Als je maar lang genoeg zoek en past kan je alle resultaten behalen die je wil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb gelezen dat parapsycholoog Dean Radin dit getest heeft, en dat bij zijn test inderdaad eruit kwam. Of zijn tests betrouwbaar zijn, weet ik niet. Maar als je op zijn naam en precognition zoekt, kom je vast veel informatie tegen over deze onderzoeken, en vast ook kritiek erop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel interessant kan zijn om de film "What the Bleep do we know" en het vervolg "Down the rabbithole" te kijken. Hier word ook gesproken dat men testen kan beinvloeden, maar dat het schijnt dat hersenen te kunnen tijdreizen. Zo kan het inderdaad zijn dat de hersenen al zich voorbereiden op het vervelende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het artikel en de film niet gezien, maar ik kan het me heel goed voorstellen. Als je in je leven vervelende dingen hebt meegemaakt dan bereid je je er bij een volgende gebeurtenis onbewust ( dat gaat heel snel en het lijkt alsof je er geen invloed op hebt - dat is door gedragsterapie wel aan te leren - ) op voor dat het weer een nare gebeurtenis wordt. Als kind leer je jezelf overlevingsmechanismes aan om de nare gebeurtenis ( hier dan het plaatje) te overleven, dus daar wil je wel graag op voorbereid zijn. Je gedrag wordt bepaald door wat je hebt meegemaakt.
Een mens is te conditioneren. Kijk naar Pavlov.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing