Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je immuun zijn of worden voor gezichtsbedrog of andere psychologische trucjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gezichtsbedrog is gebaseerd op de compressie van gegevens die je ziet en die vertaald worden door je hersenen naar gegevens of situaties waar we raad mee weten.
Onze hersenen proberen zoveel mogelijk gegevens -die we niet kennen-in een model te persen wat we kennen, zodat met zo weinig mogelijk denkkracht (ofwel hersenwerk) er voor ons verstand een werkend model
van gebakken is.
We hebben dan in veel situaties niet eens door dat wat we menen te zien totaal wat anders is dan we waarnemen.
Boeken over illusies demonsteren dit op treffende wijze.
Kleur, vorm , geluid en andere waarnemingen die vreemd zijn relateren we aan iets bekends.
Alleen met veel moeite kunnen we per geval proberen in te zien hoe gezichtbedrog en psychologische trukjes werken.
We maken dan voor dat trukje /bedrog een nieuw plaatje/kader aan en herkennen dat in de toekomst.
Als je dat veel doet, krijg je dus nieuwe kaders die bedrog gemakkelijker herkennen en zou je kunnen zeggen dat er een soort immumiteit ontstaat.
In totaal nieuwe truukjes trap je misschien nog wel maar minder snel en deze worden ook sneller ontmaskerd.
Onze intelligentie werkt met patroonanalyse en -herkenning, hoe meer we ons oefenen in deze vaardigheid, hoe beter we daarin worden.
Mensen met een IQ boven de 120 worden geacht alles te kunnen leren.
Dus moet ook een stevige immumiteit door training tegen gezichtsbedrog en/of psych-trucs te verwerven zijn.
Het antwoord is dus JA, als ons denkvermogen voldoende
is.
Dit was wel een pittige vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gezichtsbedrog is geen psychologisch spelletje, gezichtsbedrog vloeit voort uit de lichamenlijke eigenschappen zoals de stand, ronding etc van het oog en de manier waarop de hersenen met geprojecteerde signalen omgaan. Aangezien ieder mens uniek is, is het mogelijk dat jij de gebruikte eigenschappen neit bezit en dus neit "geraakt" wordt door het gezichtsbedrog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Je kan een specifiek tuukje leren kennen, maar er zullen altijd vormen van gezichtsbedrog ed zijn die wel werken.

Vaar is gezichtsbedrog gebaseerd op de werking van de hersenen: Je onbewustzijn verandert een patroon van kleuren die door zenuwbanen uit je ogen komen, tot een samenhangend beeld. Dara kan je niets aan veranderen. En omdat het onbewust is, akn je hier bewust weinnig vantevoren aan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee immuun voor gezichtsbedrog kan niet... Jammer en helaas...

En immuun worden voor psychologische trucjes kan wel, wordt psycholoog of psychiater en dan ben je er immuun voor...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee XiniX, ik word geen psychiater of psycholoog om reden dat ik bang ben dat ik dan te veel inzicht krijg in mijn eigen problematiek. Deze confrontatie zou ik niet kunnen verdragen!
Nee. Hersenen werken zoals ze werken, en hoewel je jezelf kunt trainen om gezichtsbedrog te herkennen en daardoor op een beetje andere manier gaan kijken (zodat je toch de eerste bent die alle gezichten uit een schilderij haalt, 'ziet' (of gewoon weet) dat de lijntjes even lang of evenwijdig zijn terwijl ze dat niet zijn, het hele scala aan optische illusies uit je hooft kunt leren, kun je er nooit immuun voor worden, en zul je door elk nieuw beeld weer op het verkeerde been gezet worden.

Voor psychologische trucjes geldt dat net zo goed. Ook al WEET je dat sommige dingen werken omdat ze werken, en sommige mensen echt tenenkrommend van psychologenpraat en trucjes aan elkaar hangen (sommige onderwijzers bijvoorbeeld, en sommige hulpverleners) en herken je de trucjes precies, dan toch blijf je er precies even gevoelig voor. Denk ook aan dingen als : Slijmen helpt. Huilen werkt. Complimentjes geven aan iemand waarvan je iets gedaan wilt krijgen. Offe....duimpjes uitdelen om duimpjes terug te krijgen ;-) Je weet het, je ziet het, en je 'trapt' er met je beide ogen open 'in'.

En ik weet niet of je refereert aan de ein een eerdere vraag genoemde spookverschijningen die waarnam : nee, ook daar kun je niet echt immuun voor worden. Netzomin als ik mijn migraine-aura's kan 'wegdenken' alleen maar omdat ik weet wat het is en hoe het ontstaat. Of de geluiden die door mijn Meniere in mijn oor ontstaan (tinnitus) 'stilzetten'. Ik WEET wel dat de telefoon niet rinkelt, de afwasmachine niet bromt en er geen auto achter me stationair staat te draaien, maar ik HOOR hem wel echt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot op zekere hoogte kun je daarin getraind worden.
Als piloten bijv. op het zicht moeten vliegen, dan is het heel lastig om afstanden e.d. in te schatten. Dat komt door tegenstrijdige visuele informatie, en dat is precies wat gezichtsbedrog is. Je kunt leren daar mee om te gaan en dat wel goed te interpreteren.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding