Er wordt regelmatig over 'ziel' gesproken. Maar waarom worden er wetenschappelijke vragen over gesteld? Want 't valt buiten wetenschap.?
Is dat omdat mensen die willen geloven in een ziel, een fysiek bewijs willen? Want dat kan immers niet (anders dan vanuit historisch-kritisch of linguïstisch perspectief).
Maar waarom willen ze dan zulk bewijs? Een geloof kan je toch niet bewijzen. Is de conclusie dan simpelweg dat ze niet geloven (in een ziel), maar wel _wíllen_ geloven, omdat ze anders _bang_ zijn om bijvoorbeeld niet in de hemel te komen, of om anders zelfs in een hel te komen? Want, als je in een ziel gelooft, hoef je er verder geen vragen over te stellen.
Dus op dit moment lijken mensen die in een ziel willen geloven, mij bange mensen (in bovengenoemd opzicht). Heb ik dat mis?
(Ik heb 't dus _niet_ over mensen die al in een ziel geloven: want die kunnen volgens mij niet bang zijn, in dezen. Want als je in een ziel gelooft, _weet_ je al dat 't allemaal uiteindelijk goed zal komen.)
Let op: ik zeg dus niet dat 't fout is om in een ziel te geloven. Helemaal niet. Dat laat ik in 't midden - 't doel van deze vraag is niet: discussie dáárover. (Hooguit voer voor een andere vraag, mocht die niet al gesteld zijn.)
Toegevoegd na 39 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)#Wetenschappelijke_benadering
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.