Is introvert / extravert zijn genetisch bepaald of is het gedrag? Is het mogelijk, extreem gesteld, van een extravert een introvert te worden?
Op internet worden vele woorden gebruikt zoals: instelling, gedrag, trekken, eigenschap, aangeboren, genetisch bepaald….
Mij is verteld, dat ik als kind zeer extravert was, maar uit testen blijkt, dat ik (zelfs extreem) introvert ben.
Het gaat mij er niet om een uitleg van extravert/introvert. Onderstaande bron geeft voor mij duidelijk aan wat het inhoudt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Introvert_en_extravert
Toegevoegd na 5 dagen:
Wat een moeilijke keuze om een beste antwoord te geven....
pffffffff....
Iedereen bedankt!!!
Dat zou dan betekenen, dat het niet genetisch bepaald is, hoewel ik dus ook lees, dat dit wèl zo is.
Als het genetisch is bepaald, dan zou ik dus een groot wereldwonder zijn LOL.
Het is alweer en tijdje geleden dat ik het zelf gelezen heb.
In detail weet ik het niet meer precies. Maar volgens dat boek zijn er wel fysieke verschillen tussen extra- en intoverten.
O.a. de manier waarop iemand reageert op bepaalde stoffen (neurotransmitters); extraverten zouden zich prettiger voelen bij veel dopamine en introverten bij acetylcholine.
En extraverten doen meer een beroep op het kortetermijngeheugen (daarom zeggen ze sneller iets wat in ze opkomt) en introverten op het langetermijngeheugen (zijn bedachtzamer; duurt langer voor ze bij informatie kunnen). Maar dat is erg kort samengevat en het komt ergens uit een ver weg vakje in mijn hoofd; het boek zelf is waarschijnlijk duidelijker ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.