Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om het geheugen te trainen?

Bijvoorbeeld voor het onthouden van namen en data. Of tijdens het studeren, dat je minder vaak iets hoeft door te nemen voordat het blijft hangen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wellicht ben je een beelddenker, dus iemand die beelden ziet, ipv de woorden leest of hoort.

Deze personen kunnen beter informatie onthouden, door ze eerst langs een vertaler van beelden te halen.
Dus iemand die Jan Klaas heet, kan je koppelen door iemand die jij kent met de voornaam Jan voor je te nemen, en die te koppelen met de afbeelding van een houten klaas of sinterklaas. (laat je fantasie de vrije loop hierin).
Ook kan je uiterlijke eigenschappen van die persoon in het beeld gaan opnemen.

Cijfers kan je eenvoudiger onthouden, door ze te groeperen in 2-3 cijfer combinaties. Als ze bekende combinaties zijn voor je uit je eigen verleden/geheugen, kan je daar ook beelden aan koppelen.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld Dick Smit. Je gedachten zijn prive dus je kunt het ook smerig of komisch maken: Een penis (dick) die een hoefijzer aan het smeden is. Wellicht hij de persoon een pak aan en herinnert hij je hierdoor ook nog aan je vader. Die kan je dan ook opnemen in het beeld: Dus je vader in pak die een penis in zijn hand heeft (los hoor), waarmee hij een hoefijzer aan het smeden is.
Later denk je alleen aan dit beeld, dan weet je eigenlijk van zelf dat hij Dick (de) Smit heet en hij een pak aan heeft zoals je vader dat ook heeft.

Gezichten onthou ik alleen maar als ik ze heb gekoppeld met iemand die ik al kende.
Hier is ook een leuk spelletje van te maken als je bijrijder bent in de auto (of op een terrasje zit), door de voorgangers in een ogenblik van een seconde te zeggen dat daar ... (je bekende persoon) loopt.
Dit mag ook BN-ers zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het belangrijkste is: met aandacht bezig zijn, volkomen gefocust/geconcentreerd.
Niet te lang achter elkaar doorgaan met studeren, geregeld een pauze inlassen en het bedenken van "ezelsbruggetjes" wil ook nog wel eens helpen.
Je traint je geheugen, door het geleerde bewust te herhalen. Net als in de reclame is herhaling heel belangrijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist....herhaling is alles! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
http://www.neurocampus.com/

Klik eens op deze site en doe eens een oefening.
Dat deed ik ooit voor de gein en nam bewust eens een oefening waarin ik zwakker ben. Logica is bijv. voor mij zo'n minpunt. In het begin bakte ik er niet veel van, maar na een tijdje merkte ik dat ik steeds meer punten scoorde.
Je leert namelijk ook andere hersenverbindingen te maken door in een andere richting te denken.
Je hersenen moet je zien als een enorm netwerk en net als een computer met een geheugen. Alles wat je ziet, merkt, proeft enz. wordt hierin opgeslagen. Er zijn dingen die je niet eens meer weet, maar die je onbewust toch ergens opslaat. Door een trigger word je je dat ineens bewust. Ook zijn er dingen die je dagelijks doet en die je feilloos weet. daarvoor hoef je niet eens in je geheugen te graven. Dat komt doordat die verbindingen dagelijks gemaakt worden en het 'netwerk' gaat daardoor via de kortste weg al naar het punt waarin dit opgeslagen zit.

Bij de braintrainings oefeningen op bovenstaande site, staan er ook steeds herhalingsvragen bij en na een tijdje herken je die vraag en weet ook ineens het antwoord dat erbij hoort. Van lieverlee wordt je dus steed beter, je leert namelijk door de herhaling. Leren we allemaal niet op die manier? Vanaf peuterleeftijd wordt alleen maar herhaald tot het blijft hangen.

Op de site is ook de mogelijkheid om je vooruitgang bij te houden en steeds betere resultaten te boeken.
Je traint dus je hersenen. Het is dus zeker mogelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps! +
Een algemene geheugentraining bestaat niet.
Wel training op wat je interesseert en waar je expertise ligt.
Al smedend wordt men smid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding