Hoe komt het dat wildvreemde mensen vaak samenkomen op hetzelfde moment op dezelfde plaats om hetzelfde te doen? Zonder dit van elkaar te weten.
Moeilijke titel, maar ik zal het kort schetsen. Ik werk aan een loket, dat 24/24 bemand is. Het gebeurt vaak dat er urenlang niemand komt, en dan plots dagen er drie of vier personen tegelijk op ; mensen die niets met elkaar te maken hebben en ook met totaal andere vragen komen, maar die wel 'toevallig' allemaal op hetzelfde moment langskomen (en dus moeten beginnen wachten op elkaar en daarom beginnen te zeuren, terwijl er in de uren voordien geen enkele persoon langsgekomen was en ze dus alle tijd hadden gehad waren ze toen gekomen). Dit kan zo gebeuren om 5 uur s' middags en dan kan je nog zeggen: "logisch, ze zijn net allemaal klaar met werken", maar ik heb ook al ondervonden dat dit fenomeen zich evengoed om 1 uur 's nachts (of gelijk welk ander uur) voordoet. Het komt mij net iets teveel voor om dit gewoon aan toeval toe te schrijven.
Op een spoedgevallendienst heb je dat bijvoorbeeld ook. Urenlang gebeurt er niets, en dan heb je opeens de ene patiënt na de andere die zich aanmeldt. Aparte patiënten die niets met elkaar te maken hebben. Zo'n "coup de feu" kan op eender welk tijdstip van de dag gebeuren.
Hoe verklaar je dit fenomeen? Ik dacht zelfs dat er reeds onderzoek naar gebeurd was, maar ik kan hier niets over terugvinden via Google. Het valt ook niet in drie of vier trefwoorden te omschrijven. Iemand enig idee hoe dit kan? Heeft dit fenomeen een naam? Het intrigeert mij mateloos.
Dit fenomeen doet zich inderdaad voor.
+!
zou je dan niet eerst even kijken of er geen elektronisch toegangspoortje bij de ingang staat, of een uitsmijter die de koppen telt? (5 naar buiten.. 5 naar binnen)? ;-)
Ik bedoel natuurlijk in 'spontane' situaties, zonder controle van buitenaf. Dat is, in de praktijk, altijd hollen of stilstaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.