Welk gevoel wordt uitgedrukt door iemands naam te noemen?
(Dit is een vraag van een vriend - laten we hem Richard noemen.)
Richard gaat regelmatig uit met een meisje. Hij heeft een oogje op haar. Hun samenzijn is altijd zeer gezellig, maar iets speciaals is er nog niet gebeurd.
Nu valt het hem op dat zij vroeger meestal zei: "Zullen we nog wat drinken halen?" Of, als hij voorstelde nog wat te drinken maar zij naar huis wilde: "Nee, ik moet morgen bijtijds opstaan, dus ik ga nu liever naar huis."
In beide gevallen dus *zonder* zijn naam te noemen.
Sinds kort noemt ze ineens *wel* zijn naam. In het eerste voorbeeld zou ze nu dus zeggen: "Hee Richard, zullen we nog wat drinken halen?" En in het tweede voorbeeld: "Nee Richard, ik moet morgen bijtijds opstaan, dus ik ga nu liever naar huis."
Richard vroeg mij of deze verandering iets betekent. Duidt dit op toenadering? Of juist op afstand nemen? Of duidt het ergens anders op?
Toegevoegd na 22 seconden:
Omdat ik dit niet kon zeggen, en zelfs niet zou kunnen zeggen hoe mijn *eigen* taalgebruik eventueel zou veranderen bij aantrekking of bij afstand nemen, stel ik deze vraag nu op GV.
Toegevoegd na 6 minuten:
Richard is 34, de vrouw in kwestie is ongeveer 28. Beide zijn blanke Nederlanders, in Nederland opgegroeid.
Om te voorkomen dat deze vraag wordt verwijderd: hij zoekt zo feitelijk mogelijke antwoorden, dus geen speculaties.
Het is 1 methode om te leren om juist namen te onthouden, terwijl je dat normaal moeilijk vindt.
Er zijn natuurlijk nog meer methoden. Juist het niet 'kunnen' of 'durven' communiceren met anderen geeft speculatie (en angst) de bovenhand. Je gaat dus iets 'verzinnen' wat mogelijk een reden is of een oorzaak geeft (tot het doemdenken toe). NIET DOEN, dit klopt bijna nooit!
Bovendien zal 'Richard' zich gaan gedragen op de antwoorden die hij van anderen krijgt of zelf 'verzint'. Of dit verantwoord gedrag is, is maar zeer de vraag. Dus mijn advies is om het Richard haar te vragen dat ze dit heeft veranderd en dat dit hem is opgevallen. Zo te lezen gaan ze al vrij lang met elkaar om, dus zal niet minder moeilijk zijn.
De enige persoon die het juiste antwoord heeft is dat meisje.
Je niet verbinden met de ander.
Apart de naam noemen is die ander buiten een wij gevoel plaatsten.
Meer controle over de situatie door de leidinggevende positie in te nemen.
Zoals een werkgever dit ook doet bij zijn personeel, dit als voorbeeld dan he.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.