Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn mensen hechter in een relatie wanneer ze meer gemeen hebben?

Volgens mijn man maakt het allemaal niets uit. Hij verklaart het zo.
" Mensen die elkaar aantrekken zijn over hetzelfde alleen op verschillende punten." Als de één netjes is in zijn werk dan is de ander dat in school en op die manier vullen zij elkaar aan". Is de één met alles op het laatste moment, dan is de ander dat vast ook maar in andere situaties en daarom kunnen ze van elkaar leren.

Nu vraag ik mij af of dat echt wel zo is. Werkt het echt zo zoal hier boven staat vermeld? Of is het juist bester wanneer mensen meer op elkaar lijken zodat ze een harmioneusere(als ik het zo goed schrijf) band kunnen creeëren omdat ze meer met elkaar gemeen hebben?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De hechtheid van een relatie wordt bepaald door hoeveel respect je voor elkaar hebt, en of je voor elkaar open staat. Van elkaar verschillen kan aantrekkelijk zijn, omdat je elkaar aanvult. En dingen gemeenschappelijk hebben kan aantrekkelijk zijn, omdat je je dan minder aan hoeft te passen. Maar een harmonieuse relatie kan ook duiden op nonchalance. Lekker veilig, je hoeft je niet te laten zien. En een relatie met veel ruzie kan heel hecht zijn, als beide op een eerlijke manier ruzie maken, dus zich kwetsbaar opstellen en zich niet afsluiten voor de ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat ik denk is dat het een gezonde verhouding moet zijn tussen overeenkomsten en vershchillen.
Met andere woorden: samen over je interesses kunnen praten en leuke dingen met elkaar doen, maar ook je eigen weg een beetje kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is handig als je samen het zelfde ritme hebt en de zelfde interesses hebt. Daarnaast ook ieder los van elkaar een eigen stuk te leven hebben. Dus samen veel raakvlakken hebben voegd wel een hoop toe in de relatie. Je kunt je ook gaan ergeren als de ene verschillend is,maar je kunt het ook accepteren .Ik denk dat het per relatie toch verschillend is. Er komen ook nog karakters bij kijken die de relatie hecht maken of ook niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je kan je ook heel erg aangetrokken voelen tot iemand die juist in heel veel dingen anders is,
maar toch heel erg naar elkaar toe groeien en heel hecht worden
15 jaar geleden
Hoe meer ze gemeen hebben hoe beter men elkaar verstaat... En ik zeg je dat als je je partner begrijpt dan kan die niet anders dan verliefd op je zijn... Aandacht is hier het sleutelwoord...

Je man ziet het niet goed... De verschillen zijn er wel, maar ze moeten erkend worden, en dat maakt intimiteit... De overeenkomsten maken het warm en liefdevol...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag van drie dagen terug

http://www.goeievraag.nl/vraag/lijkt-inhoudelijk-hechter-vriendschap.33849
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het goed is groeien mensen in een relatie steeds meer naar elkaar toe tot ze samen een geheel vormen, maar ook los van elkaar nog prima kunnen functioneren, omdat een relatie op basis van afhankelijkheid geen goede relatie kan zijn.
Naarmate je meer naar elkaar toegroeit heb je ook steeds meer gemeen, je krijgt gemeenschappelijke vrienden, en misschien ook wel gemeenschappelijke hobby's. Je krijgt samen kinderen (niet iedere relatie, maar vele wel) die je gemeenschappelijk moet opvoeden.
Als het goed is wordt de relatie dus ook steeds hechter.

Maar het is niet zo dat mensen die veel gemeen hebben, en dan een relatie krijgen een hechtere relatie hebben. Het eerste begin van een relatie is namelijk gebaseerd op heftige verliefdheid. En tijdens een verliefdheid nemen mensen alle onvolkomenheden en verschillen van hun partner allemaal "voor lief".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Agenda;

Dat zie ik niet zo. Een relatie kan juist veel hechter worden door de verschillen; die zorgen ervoor dat je interessant bent en blijft voor elkaar. Voorwaarde is natuurlijk wel dat die verschillen de ander niet tegen de borst stuiten en over en weer gerespecteerd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing