Kun je vragen beantwoorden met een pendel?
Naar aanleiding van
http://www.goeievraag.nl/vraag/pendel.31621 :
Kun je vragen beantwoorden door te pendelen, of door een andere paranormale manier van informatievergaring te gebruiken?
Om deze vraag te beantwoorden, graag NIET meteen hier je antwoorden neerzetten: daarmee kun je anderen beïnvloeden.
Deze vraag blijft 14 dagen open. Stuur je antwoorden op onderstaande vragenlijst uiterlijk dinsdag 8 december via PB naar mij, en geef aan via welke methode(n) je je antwoorden hebt verkregen. Vanaf woensdag 9 december graag ook hier als antwoord neerzetten.
OOK NIET-PENDELAARS WORDEN UITGENODIGD ANTWOORDEN TE GEVEN.
Dat mag door te gokken, of door al mijn vragen, antwoorden en reacties te lezen en je daarmee een beeld van mij te vormen.
gdanonym heeft aangegeven slechts één keer te willen pendelen. Daarom zal de test worden uitgevoerd op mij, en *niet* op Marleen of iemand anders.
Mensen die paranormale methoden gebruiken, willen wellicht kunnen "afstemmen" op mij. Daarom zal ik mij op de volgende tijden concentreren op deze vragen:
-- Vandaag van 22:00 tot 22:15.
-- Woensdag 2 december van 21:00 tot 21:15.
-- Donderdag 3 december van 20:00 tot 20:15.
Ik kan niet garanderen dat het op deze tijden lukt. Ik zal dat hier, in een reactie, aangeven.
-- De vraag naar mijn conditie (vraag 09) is verwijderd.
-- "Vaak" is veranderd in "regelmatig".
-- "November" is veranderd in "december".
-- Extra toelichting bij vraag 24.
Als mijn kenteken YT-83-DE is, is de 8 het eerste cijfer. 02. Heb ik een tijdelijk arbeidscontract?
Het gaat om nu, begin december 2009. Een eventuele proeftijd geldt *niet* als tijdelijk contract. Een opgezegd vast contract geldt als vast contract. 03. Ben ik recentelijk verhuisd?
Recentelijk is in of na 2005. 04. Staat er bij mij meer dan één televisie in huis? 05. Heb ik een redelijk nieuwe fiets?
Redelijk nieuw betekent: aangeschaft in of na december 2007. 06. Houd ik van klussen in, om en aan het huis?
Ik bedoel of ik mij verheug op klussen, of ik graag klus. 07. Houd ik van tennis?
Het gaat om zelf tennis spelen, niet om het kijken naar wedstrijden. 08. Ben ik jonger dan 35 jaar? 09. (vervallen) 10. Bel ik regelmatig naar het buitenland?
Regelmatig betekent: twee keer per maand of vaker. 11. Ga ik regelmatig naar de bioscoop?
Regelmatig betekent: twee keer per maand of vaker. 12. Kijk ik thuis regelmatig speelfilms?
Regelmatig betekent: drie keer per maand of vaker. 13. Heb ik een bad?
Het maakt niet uit of het een zitbad of een ligbad is. 14. Ben ik wel eens in Zuid-Amerika geweest?
Panama hoort niet bij Zuid-Amerika. Het gaat om het continent en de bijbehorende (staatkundig, dus wat regering betreft) eilanden. 15. Heb ik ooit een muziekinstrument bespeeld?
Ik bedoel buiten de verplichte muziekles op school.
Ook een betonnen vloer waar plavuizen, parket, vloerkleed of iets anders op ligt, geldt als betonnen vloer. 18. Spreek ik Deens?
Minimaal in staat brood te kopen en de weg te vragen. 19. Heb ik schimmelnagels/kalknagels?
Minimaal één van de twintig nagels is geheel of gedeeltelijk aangetast. 20. Eet ik rond oudjaar graag oliebollen?
Vind ik ze lekker of niet? 21. Ga ik regelmatig op wintersport?
Regelmatig betekent: eens per twee jaar of vaker. 22. Heb ik mijn motorrijbewijs? 23. Staat mijn computer in de woonkamer?
In geval van meerdere computers: staat er minimaal één computer in de woonkamer? 24. Hangen er gordijnen bij het raam aan de achterkant van de woonkamer?
Vitrage of overgordijnen tellen wel, ook als ze geheel of gedeeltelijk geopend zijn. Luxaflex, lamellen, screens en kralenkettingen tellen niet. 25. Zijn de ramen van mijn slaapkamer voorzien van dubbel glas?
Ik geef de informatie dat, in het geval er meerdere ramen zijn, ze allemaal zijn voorzien van dezelfde soort glas.
Mijn vriendin en ik wonen niet samen. Nu gebeurt het wel eens dat ik plotseling heel erg aan haar moet denken. Als we elkaar weer spreken, dan vraag ik het wel eens. Wat deed jij op die en die dag op dat tijdstip. Zij antwoord dan heel vaak, oh, dan zat ik met een vriendin over jouw te praten. Het is zeker mogelijk zo een test. Als jij aan Ed denkt, of je praat over hem met een ander. Schrijf dan eens de datum en tijd op. Grote kans dat Ed plots aan jouw moest denken. Ik heb veel meer van dit soort verhalen, uit eerste hand of uit tweede hand.
En die verhoogde hartslag, hoort daar vaak bij, het is zeker niet de spanning van het moment, omdat je meestal juist erg ontspannen bent bij een waarneming.
En nog wat meer geavanceerde methoden die ik je bespaar.
http://www.goeievraag.nl/vraag/pendel-beweegt-pendelen.29964 Het moet door een mens worden vastgehouden. Het is namelijk energie die de pendel laat bewegen. Als je hem aan een spijker ophangt, zal hij nooit en te nimmer bewegen (behalve door luchtstroming).
XiniX (intuïtief, afstemming, wichelroede): 11
Deva (pendel): 13
gdanonym (pendel): 10
RoepiRoepi (willekeurig, soms een educated guess vanuit zijn beeld van Cryofiel via GV): 12
eddijst (gevoel): 15
eddijst (nadenken): 12
eddijst (pendel): 9
Bitch7 (beeld van Cryofiel via GV): 14
chaoticteddy (gok n.a.v. Cryofiels antwoorden op GV): 11
loes (pendel): 17 Ter controle heb ik zelf een aantal willekeurige antwoorden gemaakt. Functie random() van Excel (<0,5 Ja, anders Nee): 12
Munt van 50ct opgooien, munt is Ja: 10
Munt van 2€ opgooien, munt is Ja: 11
Auto's in de straat, mijn auto niet meegeteld, per auto het laatste cijfer van het nummerbord bekeken, even is Ja: 11
Laatste cijfers van de telefoonnummers in mijn telefoon, even is Ja: 12 Ik laat het aan jullie over om hier nu vast conclusies aan te verbinden. Zoals bovenaan deze draad aangekondigd, blijft de test open tot dinsdagavond 8 december. Daarna zal ik de echte antwoorden bekendmaken. Tot dat moment worden nieuwe deelnemers uitgenodigd ook mee te doen!
Methode: logisch nadenken.
Uitkomst: 11 goed.
Ja, het is een 4. Die 4 staat zelfs helemaal vooraan: mijn nummerbord begint met het cijfer 4. 02. Heb ik een tijdelijk arbeidscontract?
Nee. Ik heb al sinds 2006 een vast contract. 03. Ben ik recentelijk verhuisd?
Nee, ik ben in 2001 verhuisd naar mijn huidige woning. 04. Staat er bij mij meer dan één televisie in huis?
Nee, ik heb er één, in de woonkamer. 05. Heb ik een redelijk nieuwe fiets?
Nee, mijn fiets is tweedehands. Ik rijd erop sinds ongeveer 2004 (kan 2005 zijn), maar ook toen was de fiets al meerdere jaren oud. 06. Houd ik van klussen in, om en aan het huis?
Nee, absoluut niet. 07. Houd ik van tennis?
Nee, absoluut niet. 08. Ben ik jonger dan 35 jaar?
Nee, ik ben boven de 40. 09. (vervallen) 10. Bel ik regelmatig naar het buitenland?
Ja, meerdere keren per week. 11. Ga ik regelmatig naar de bioscoop?
Nee, maximaal zes keer per jaar. 12. Kijk ik thuis regelmatig speelfilms?
Nee. 13. Heb ik een bad?
Nee, ik heb alleen een douche. 14. Ben ik wel eens in Zuid-Amerika geweest?
Nee. Het is wel een wens daar ooit eens heen te gaan. 15. Heb ik ooit een muziekinstrument bespeeld?
Nee, en dat is maar goed ook.
Nee. Als ik een huisdier neem, zou dat waarschijnlijk een hond zijn. Maar het is onverantwoord nu een hond te nemen, omdat ik de tijd niet heb het dier te verzorgen en fatsoenlijk te behandelen. 17. Heb ik in de woonkamer een betonnen vloer?
Nee. In de breedte van het huis liggen dikke houten balken. Direct op die balken is een houten vloer gemaakt. Die is gedeeltelijk bedekt met een tapijt, gedeeltelijk loop je op het hout. Direct onder het hout is een kruipruimte (eigenlijk een tijgerruimte). 18. Spreek ik Deens?
Nee. Ik kan appel in het Deens zeggen, en daar blijft het bij. 19. Heb ik schimmelnagels/kalknagels?
Voor de zekerheid nog even gecontroleerd: nee. 20. Eet ik rond oudjaar graag oliebollen?
Nee, ik houd niet van oliebollen. 21. Ga ik regelmatig op wintersport?
Nee. Ik ben wel eens geweest, maar het is niets voor mij. 22. Heb ik mijn motorrijbewijs?
Nee. 23. Staat mijn computer in de woonkamer?
Nee. Ik heb één computer in huis, en die staat boven, in de computerkamer. 24. Hangen er gordijnen bij het raam aan de achterkant van de woonkamer?
Nee. Er hangen verticale lamellen. Die zijn wel oud, dus er komt binnenkort zowel vitrage als overgordijnen. De rails zijn al gekocht, de gordijnen nog niet. 25. Zijn de ramen van mijn slaapkamer voorzien van dubbel glas?
Nee. Ik heb nog de oorspronkelijke metalen kozijnen met metalen sponningen. Daarin zit enkel glas. Dat is geen probleem, want als echte cryofiel stook ik niet in de slaapkamer, en slaap ik met open ramen.
Methode: Intuïtief, afstemming, wichelroede
Score: 11 Naam: Deva
Methode: Pendel
Score: 13 Naam: gdanonym
Score: 10 Naam: RoepiRoepi
Methode: Soms willekeurig, soms educated guess
Score: 12 Naam: eddijst 1
Methode: Gevoel
Score: 15 Naam: eddijst 2
Methode: Nadenken
Score: 12 Naam: eddijst 3
Score: 9 Naam: Bitch7
Methode: Beeld dat Bitch7 heeft van Cryofiel
Score: 14 Naam: chaoticteddy
Methode: Gok n.a.v. Cryofiels antwoorden op GV-vragen
Score: 11 Naam: random()
Methode: Dit is een functie die in Excel is ingebouwd en die een waarde geeft van 0 tot 1. 24 keer gebruikt. Was de waarde kleiner dan 0,5 dan zag ik dat als Ja, anders Nee.
Score: 12 Naam: € 0,50
Methode: Munt opwerpen, munt is Ja, kop is Nee
Score: 10 Naam: € 2,00
Methode: Munt opwerpen, munt is Ja, kop is Nee
Score: 11 Naam: loes 1
Score: 17 Naam: Auto's
Methode: Auto's bij mij in de straat, mijn auto niet meegerekend. Per auto het laatste cijfer van het nummerbord genomen. Even is Ja, oneven is Nee.
Score: 11 Naam: Telefoonnummers
Methode: De laatste cijfers van de eerste 24 telefoonnummers in mijn telefoon bekeken. Even is Ja, oneven is Nee.
Score: 12 Naam: grb
Methode: Psychologisch inzicht in Cryofiel n.a.v. diens vragen, antwoorden en reacties op GV.
Score: 9 Naam: loes 2
Methode: Opnieuw pendelen
Score: 15 Naam: Cavi en dochter
Methode: Logisch nadenken
Score: 11 Naam: SuzyQ
Methode: Educated guess n.a.v. alles wat van Cryofiel te googlen is; aangevuld met intuïtie (in de niet-zweverige zin)
Score: 16
02: 8
03: 9
04: 9
05: 3
06: 11
07: 11
08: 8
09: -
10: 14
11: 12
12: 2
13: 11
14: 5
15: 8
16: 7
17: 6
18: 13
19: 15
20: 13
21: 7
22: 10
23: 8
24: 13
25: 7
Waar ik wel benieuwd naar ben is de reactie van jouw zelf, wat was jouw gedachte hierachter om dit te doen, voor een bewijs, of iets anders?
Ik zie uitschieters naar boven en naar beneden,zo als dat met elk vragenspel zou zijn. Mijn conclusie: Humbug!
Ik heb alleen mijn verontwaardiging geuit over een vervolgstap. Van negativiteit ben ik mij niet bewust. Ik heb inmiddels van het moderatie-team begrepen dat het wettelijk, en volgens de richtlijnen van GV, geoorloofd is dat de resultaten openbaar gemaakt mogen worden.
Mijn (verwijderde) verontwaardiging was dus te voorbarig.
Succes verder.
Conclusie voor mij: de pendel is voor mij niet betrouwbaar.
http://www.goeievraag.nl/vraag/.29964#176523 , redelijk aan het begin van de lange lijst reacties. Ook Ed was erg positief over de mogelijkheden. Zo hebben we besloten het gewoon eens te proberen. Niet superwetenschappelijk, gewoon een simpel testje. In http://www.goeievraag.nl/vraag/.31621 is de vragenlijst opgesteld. Mijn verwachting was dat de pendelaars en de niet-pendelaars vergelijkbare scores zouden halen, omdat ik niet in de mogelijkheden van de pendel geloof. Aan de andere kant weet je maar nooit, dus heb ik me opengesteld voor de mogelijkheid dat er toch meer mogelijk is. Ik heb met alle middelen die ik kon inzetten meegewerkt aan het helpen van de pendelaars. Bijvoorbeeld het concentreren op de vragenlijst - daar was niet om gevraagd, maar ik had het gevoel dat dit de pendelaars wel eens zou kunnen helpen als er toch signalen/gedachten kunnen worden overgedragen/opgepikt. Daarom heb ik drie avonden een kwartier geconcentreerd aan de vragen en de antwoorden gedacht. Zoals chaoticteddy zo mooi heeft uitgerekend, is er inderdaad geen verschil tussen de antwoorden van de pendelaars en die van de niet-pendelaars. Daarbij maakt het niet uit of je de pendelaars alleen vergelijkt met de niet-paranormale menselijke inzenders, of dat je bij de vergelijking ook de munten en andere puur-toevals-dingen meeneemt. Ik vond het leuk om deze test te doen. Ik houd me open voor voorstellen voor een vervolg, of voor een ander soort test.
-- De deelnemers moeten anoniem blijven. Hier kan ik natuurlijk niet beide 100% aan voldoen. Als ik direct naar deze vraag verwijs, zijn de deelnemers niet meer anoniem; als ik naar de hoofdpagina van GV verwijs, kan iedere slimmerik zoeken naar het woord "pendel" en deze vraag vinden; ook dan zijn de deelnemers niet meer anoniem. Daarom vraag ik jullie toestemming om direct naar deze vraag te verwijzen, wat echter betekent dat jullie bekend zullen zijn onder jullie GV-namen. Dat betekent in de praktijk dat iedereen heel behoorlijk anoniem is, op eddijst na. Dus:
-- Als *iedereen* toestemming geeft direct naar deze vraag te verwijzen, zal ik dat doen, en zal ik in het verslagje (daar waar dat nuttig is) de deelnemers noemen met hun GV-namen.
-- Als één of meer deelnemers geen toestemming geeft, of niet reageert (Bitch7 uitgezonderd, haar account is verwijderd), zal ik in het verslagje alleen naar de hoofdpagina van GV verwijzen, en zal ik de deelnemers identificeren met iets als "deelnemer 1", "deelnemer 2", enzovoort. Op deze manier voldoe ik aan alle regels die GV stelt, en aan alle wettelijke regels. Dus graag allemaal laten weten of ik direct naar deze vraag mag verwijzen, en jullie (daar waar dat nuttig is) mag identificeren met jullie GV-namen. Mocht iemand niet reageren voordat deze vraag sluit, dan zal ik die persoon een PB sturen. Dank voor jullie medewerking.
We begonnen met goede intentie aan deze test. Hierna heeft Skepsis hier een mening over gedaan.
De intentie over deze test is toen veranderd. Namelijk dat dit meer een indicatie een soort voortest zou zijn, hier is in ieder geval meer de nadruk op komen te liggen. Ongeacht hoe de uitkomst zou zijn, deze uitkomst zou nooit een werkelijke aanvaardbare uitkomst worden.
Dit was ook prima, omdat de test wetenschappelijk niet helemaal correct was (naar aanleiding van de commentaren van Skepsis). Nu wordt deze test aan Skepsis voorgelegd, met de kans dat dit als een werkelijke tegenhanger wordt voor Pendelen. Namelijk publicatie.
Daarvoor was/is deze test niet wetenschappelijk genoeg benaderd.
Als men het artikel zou lezen zou men dus ook kunnen zien dat het onderzoek niet volledig was. Hiermee heeft het artikel dan ook helemaal geen kracht meer.
Dit soort artikelen lees ik ook wel eens, waarna ik het onderzoek als onvolledig beschouw en de uitkomst als nietig moet verklaren. B)
Ook ben ik benieuwd of Skepsis geïnteresseerd was als de uitslag van deze test de andere kant op was gegaan. Maar dat is gissen naar de onbekende weg.
Mijn verwachting (vooroordeel) is dat skeptis dit als een voortest beschouwd en alleen daarom deze uitslag niet zou publiceren. C)
Ze zouden ook geen "Skeptis" heten als ze onderzoeken opnemen waarbij de uitkomsten positief zijn richting het alternatieve. Ik vermoed dat deze onderzoeken naar een andere partij worden doorverwezen om opgenomen te worden. Ze heten niet voor niets Skeptis.
Ook dit is een vooroordeel, omdat ik niet weet of Skeptis ook publicaties doet voor dingen die wel positief onderzocht zijn. En dus niet Sceptisch zijn over bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld acupunctuur. Door dit vooroordeel doe ik liever geen zaken, ik heb de bevooroordeelde gedachte dat Skeptis, sceptisch wil blijven en daarom niet onafhankelijk alle vormen van uitslagen accepteert en publiceert. Dat ze dus niet alleen negatieve uitslagen promoten, maar ook positieve uitslagen en onderwerpen promoten.
Desalniettemin, geeft ik mijn toestemming. Ik hoop dat dit een nieuwe discussie wordt over Skeptis. En dat ik mijn mening niet baseer op vooroordelen maar werkelijkheid.
Of het wat uitmaakt, geen flauw idee, ik heb je al eens eerder de vraag gesteld wat je er mee wilde bereiken of doen.
Echt antwoord heb je er nooit op gegeven, ja een summier bericht over scepsis..
Ik weet dat Rota bij scepsis is aangesloten en ik heb het grote vermoeden dat jij en rota een en dezelfde persoon zijn, gezien exact dezelfde manier van reageren!
Iets klopt er hier niet, het is niet in de haak..
Het enige wat jij hier mee wilt bereiken is je gelijk proberen te halen, iets achter de hand willen hebben, omdat je er zelf geen vinger achter krijgt !
Dus, mijn toestemming krijg je niet, alleen uit persoonlijke overwegingen.
Ik hoef me niet te bewijzen en wil me ook niet bewijzen.
Ik weet het zelf wel wat ik voel en weet.... Bij deze wil IK JOUW persoonlijk uitdagen, om ook eens iets van onze kant mee te maken, te ondergaan.
Het hoe of wat hoor je nog.
Of geef je alleen toestemming als je weet wat we gaan doen :)
Cryofiel, Rota en scepsis, zijn allemaal het zelfde.
Ik wist het al voordat de test begon en weet het al een tijdje van andere antwoorden die z.g.n. van Cryofiel zijn/waren.
Ik weet niet hoe ze het doen, maar er zijn reactie's van Rota via cryofiel.
Ik heb het spelletje meegespeeld omdat ik wel graag wilde weten hoe de proef zou zijn.
Mijn gevoel heeft mij verteld dat er ergens iets niet goed zat.
Ik heb opnieuw gezien dat een serieus antwoord gewoon de grond in geboord is op een heel vervelende manier, zeer neerbuigend en zelfs beledigend, daarna komen de excusses, maar dat hoeft dan ook niet meer!
Het enigste doel van Rota, cryofiel en scepsis is negative inf. te verzamelen. Mijn opmerking dat deze proef bij voorbaat zal mislukken, zullen ze niet mee nemen.!!!!!!!!!! Het is als het tellen van de lichtjes bij de kermis zonder wat van de kermis zelf gezien te hebben.
En dat is precies wat scepsis doet, lichtjes tellen, om dan precies te vertellen hoeveel er wel en niet branden, en hoeveel watt ze gebruiken en branduren enz.
cryofiel en rota hebben met elkaar afgesproken dat ze het wel even aan zullen pakken met al die zwevers en trollen.
Nou dat hebben we gezien.
Deze instantie vertelt dus zelfs onwaarheden. ----- Of je deze test nu wilt doorgeven aan Skeptis of niet, het maakt mij niets uit, omdat dit absoluut geen instantie is die enige waarde heeft (verdient). Dit geldt ook als Skeptis voor argumentatie erbij wordt gehaald om aan te tonen dat iets niet klopt of goed is. Dan geef ik een meer betrouwbaar artikel van Havard Universiteit, over het werkend effect van TaiChi:
http://www.hcs.harvard.edu/~htctc/lecture_rsi.html
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.