Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je vragen beantwoorden met een pendel?

Naar aanleiding van
http://www.goeievraag.nl/vraag/pendel.31621 :

Kun je vragen beantwoorden door te pendelen, of door een andere paranormale manier van informatievergaring te gebruiken?

Om deze vraag te beantwoorden, graag NIET meteen hier je antwoorden neerzetten: daarmee kun je anderen beïnvloeden.

Deze vraag blijft 14 dagen open. Stuur je antwoorden op onderstaande vragenlijst uiterlijk dinsdag 8 december via PB naar mij, en geef aan via welke methode(n) je je antwoorden hebt verkregen. Vanaf woensdag 9 december graag ook hier als antwoord neerzetten.

OOK NIET-PENDELAARS WORDEN UITGENODIGD ANTWOORDEN TE GEVEN.
Dat mag door te gokken, of door al mijn vragen, antwoorden en reacties te lezen en je daarmee een beeld van mij te vormen.

gdanonym heeft aangegeven slechts één keer te willen pendelen. Daarom zal de test worden uitgevoerd op mij, en *niet* op Marleen of iemand anders.

Mensen die paranormale methoden gebruiken, willen wellicht kunnen "afstemmen" op mij. Daarom zal ik mij op de volgende tijden concentreren op deze vragen:
-- Vandaag van 22:00 tot 22:15.
-- Woensdag 2 december van 21:00 tot 21:15.
-- Donderdag 3 december van 20:00 tot 20:15.

Ik kan niet garanderen dat het op deze tijden lukt. Ik zal dat hier, in een reactie, aangeven.

Cryofiel
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ha Cryofiel,

Ik heb de antwoorden eens bekeken en naast elkaar gezet. Waarschijnlijk wil je weten of er een significant verschil bestaat tussen de pendelaars en de niet-pendelaars. Het is een kleine steekproef, maar met een standaard t-toets vind ik geen significant verschil.

De technische uitleg:

Gemiddelde pendelaars (5 antwoorden): 12,8
Gemiddelde niet-pendelaars (14 antwoorden): 11,9

De standaardfout van de steekproef komt uit op ongeveer 1,2

En de t-waarde voor de hypothese dat de gemiddelden aan elkaar gelijk zijn op 0,7. Dit betekent dat wanneer je stelt dat pendelaars gemiddeld anders voorspellen dan niet-pendelaars, er een kans van 50 procent is dat je het fout hebt. Ter vergelijking: voor wetenschappelijk bewijs geldt dat deze foutenmarge maximaal 5 procent mag zijn.

Overigens gaat deze toets wel van een aantal assumpties uit, zoals normale verdelingen, die niet noodzakelijk hoeven te kloppen; het is dus een quick-and-dirty uitkomst, maar ik denk niet dat andere toetsen wel snel een significant verschil zullen vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja en antwoorden zijn reeds verstuurd...

met de groetjes van XiniX...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb geantwoord en je een PB gestuurd. Zo ook een punt te pakken.

Hoe ga je de uitslagen bekend maken?
Hoeveel heeft XiniX er goed.

By the way ik heb gependeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antwoorden gestuurd. Wat is PB (welke postbus)?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verstuurd, kwam de pendel ook weer eens uit het stof :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik geef ook maar even een antwoord...

en ben benieuwd hoe mijn pendel heeft gescoord...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is uiteraard of het antwoord zinvol is...
15 jaar geleden
Mijn antwoorden + motivatie:

01. Ja
02. nee (antwoord bij vraag over tijdelijke/vaste contracten doen ervaring vermoeden)
03. ja (educated guess op basis van vragen over klussen/aannemers)
04. nee (gok/‘intuïtie)
05. Ja (ik weet niet hoe oud je bent, maar je zult vast niet meer dezelfde fiets hebben als waarmee je naar de universiteit fietsend lekke banden kreeg.)
06. nee (je hebt minstens één vraag gesteld over een klusprobleem, en je vraagt niet voor niets offertes bij aannemers)
07. nee (nog nooit een antwoord van jou over tennis gezien, ook niet bij vragen over sporten)
08. nee (toen je tijdens de dotcomcrisis gedwongen werkloos werd, werkte je al lang genoeg bij dat bedrijf om een outplacementcursus te krijgen)
10. ja (ik leid uit sommige antwoorden af dat je regelmatig in het buitenland *bent*. Dan zou je daar best iets te doen kunnen hebben waarvoor je ook regelmatig mensen *belt*.)
11. nee (nooit iets over gelezen)
12. nee (nooit iets over gelezen)
13. nee (je geeft een antwoord over hoe je de kosten van een bad vol laten lopen kunt berekenen, maar zegt daarbij dat je dat zelf hebt gedaan voor de kosten van douchen.)
14. nee (gok/‘intuïtie’)
15. ja (gok)
16. ja (je lijkt niet blij te zijn met buitenlopende katten, maar geeft wel antwoorden op dierenopvoedvragen. Ik zou gokken op een hond.)
17. ja (er zijn in Nederland nou eenmaal héél veel betonnen vloeren.)
18. nee (volgens eigen zeggen spreek je ‘maar een paar’ talen, en terwijl Deens onder de genoemde criteria valt (westers, latijns of germaans) maakt dat de combinatie Frans-Duits-Engels waarschijnlijk)
19. nee (als het wel zo is, heb je het goed geheim weten te houden!)
20. nee (gok/ ‘intuïtie’)
21. ja (die doorlopende reisverzekering zal je niet voor één zomervakantie hebben.)
22. Ja (antwoord op vraag over motoren die tussen de file door rijden lijkt te komen uit ervaring)
23. ja (je hebt minstens twee desktops, dat maakt de kans groter dat één van je computers in de woonkamer staat.)
24. nee (gok/‘intuïtie’)
25. nee (weer voortbordurend op de klus-/aannemersvragen: ik heb het idee dat je in een huis woont uit een tijd dat dubbel glas nog niet standaard was.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op 10 dec. om 10 uur sávonds ontdekte ik dat er een uitslag was van het pendelen.

Ik had het op 3 manieren gedaan,
De eerste direct toen ik de vragen zag op mijn gevoel binnen enkele min.
Zo als ik verwachte had ik hiermee de meeste goed.

De tweede manier was nadenken van wat ik dacht te weten over Cr. nu waren er minder goed.

De laatste met de pendel, meteen ook de minste goed.
In een eerdere reactie had ik al eens uitgelegd dat het niet zou werken.
Om het helemaal eerlijk te doen heb ik gependeld op de vraagnummers, zonder de vragen te lezen.

Zo kreeg ik 3 rijtjes met ja of nee.
Het vreemde van het pendelen, zag ik toen de rijtjes naast elkaar stonden en ik ging kijken hoeveel er klopte.
De middelste rij, waren de uitslagen van het nadenken.
De rechtse rij er naast was van de pendel, waar ik alleen maar de vraagnummers van had, dus de vragen niet meer wist(misschien de eerste 2 of 3).
Met pendelen had ik van de laatste 14 uitkomsten 12 dezelfde uitkomsten van het rijtje er voor!
Het rijtje er voor waren de uitkomsten van het nadenken.
Het lijkt dus dat de pendel geen antwoorden gaf van de vragen van cryofiel, maar van de vragen die in mijn onderbewustzijn zaten.
Ik heb een heel slecht kortgeheugen en wist echt niet meer welke vragen er bij de nummers horen.
Dit vond ik het meest bijzondere van de test.

De rest van de test zegt totaal niets, de invloed van de pendel is niet aantoonbaar.
Met coldreading kom je in dit geval verder, maar dat komt natuurlijk ook omdat we veel antwoorden en vragen van Cryofiel al gelezen hadden en nog wat opgezocht..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb je vragenlijst net gependeld en aan je opgestuurd. Ik moet erbij zeggen: ik pendel nooit, dus ik heb geen flauw idee of dit nu echt werkt of niet. Ik ben dus zelf ook heel erg benieuwd hoeveel antwoorden ik goed of fout heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing