ik ben moeder van 4 kids,alle kontakt is me ontnomen door hun pa(narcist)hoe herstel ik dit grote gemis?
door de terreur van pa zijn er 2 die me als alleen biologisch zien en de jongsten zijn bang,leven met een narcist ontneemt je je eigen ik,je regie geschreven door een ander,te murw gemaakt,van continu overleven omdat je de regie niet zelf hebt geschreven,bijna 30 jaar in de ban,maar ben nu de man wat mezelf betreft,toch ben ik incompleet,4 kinderen zijn elk n stukje van mij wat ik dagelijks mis en geen plekje kan geven,ik ben niet de enige die het maar niet kan vatten,m'n familie heeft ook geen kontakt,alles omdat het profiel van mij was aangemaakt en niet voldeed aan de eisen,iedereen moet boeten inclusief de kinderen,hoe kun je zoveel onwaarheden omtrent je persoon en functie als moeder ontkrachten,als de kinderen ervan overtuigd zijn dat het waarheid is
Je geeft zulke warrige en zeer onvolledige informatie,dat de schuld voornamelijk bij jou zelf (b)lijkt te liggen.
De anderen hebben daar moeite mee, vanwege hun impliciete aanname, dat je verantwoordelijk bent voor je eigen handelen. Maar dat is een juridisch grondbeginsel; in de psychologie weten we, dat een mens een sociaal dier is en derhalve afhankelijk van anderen. De vrije wil is in psychologisch opzicht niet bestaand. Dat had de beroemde psycholoog Skinner al opgemerkt: "the fiction of free will".
Uitgaande van deze verkeerde vooronderstelling gaan mensen je veroordelen. Vreselijk!
Als je in de ban van een narcist ben, is wat er werkelijk gebeurt, dat de narcist jou denken doorziet en daarop inspeelt. Hij neemt jouw wil dus als het ware over. Dat is echt niet leuk. Je zult gelezen hebben, dat er maar 1 (één) manier is om om te gaan met een narcist: wegwezen.
Helaas, het is niet anders.
En verder, dat sterk worden is iets wat je moet uitbouwen vanuit je huidige kracht. Ik denk aan 'persoonlijke ontwikkeling', cursussen als Neuro Linguistisch Programmeren, RET misschien. Dat werkt kennisvermeerderend en tegelijkertijd ook helend. Bij de volksuniversiteit kun je dit soms ook volgen, tegen een laag bedrag. Momenteel lees ik in een boek over Schematherapie, en daar ben ik ook heel enthousiast over. Bij jou is het aannemelijk, dat je in je jeugd allerlei levenstechnieken niet hebt aangeboden gekregen door je ouders. Plus dat ze je allerlei verkeerde overtuigingen hebben wijsgemaakt. Het valt niet mee, om daarvan af te komen. Maar met het bovenstaande kun je een heel eind komen.
Ja, en dan je kinderen. Vraag na bij SDWV, wat je zoal kan doen. Ze weten daar heel veel over.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.