Hoe weet je waar de grens ligt, als je iemand confronteert met zijn handelen?
Een persoon heeft het moeilijk met zijn keuzes. Die lijken verkeerd, of ingegeven door de verkeerde motieven. Er zijn tegenstrijdigheden. Ik probeer te 'helpen', maar ik maak vaak fouten.
Confrontatie is een manier om de realiteitstoetsing van een persoon te verbeteren.
Maar als ik ^teveel^ van dit middel inzet, werkt dat averechts. De kont wordt in de kribbe gegooid.
Ik snap dat mensen hebben behoefte aan een zelfbeeld. Dat moet enige constantheid hebben. Een te grote verandering, dus meer dan behapbaar is, brengt onzekerheid.
Confrontatie kent ergens een grens.
Maar hoe weet je nu, waar je die grens ligt? Is dat alleen "gevoel"? Al schrijvende neem ik mij voor, om bij mezelf te luisteren naar twijfel, en in dat geval voortaan een tim-out te nemen.
Toegevoegd na 4 dagen:
Ik vat samen wat ik nu geleerd heb, zeker aan de hand van de antwoorden.
De grens van confrontatie ligt bij het forceren. Bij forceren bevraag je de persoon boven zijn macht. Boven zijn verstandelijke vermogens, of boven wat hij emotioneel kan incasseren. Dit levert verzet, ontkenning, weerstand enz. Zie ook de 'exposure' van Wendy.
De grens ligt ook bij de externe motivatie. Normen en waarden, waaraan een waarde-oordeel is ontleend, geven een zekere dwang. De persoon 'moet' zich conformeren, en wel aan het oordeel van (mij) of aan zoals ik dingen zie. Deze motivatie komt niet uit de persoon zelf, en zal dus niet werken.
De grens ligt ook bij de integriteit. Ongevraagde inmenging ontneemt het zelfbestuur.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.