Kan je brein je een zintuiglijke ervaring voorschotelen om een begrip beter hanteerbaar te maken?
Ik zal proberen de vraag met een voorbeeld te verduidelijken. (Dus let wel: het is slechts een voorbeeld en niet de vraag zelf!)
In het taoïsme kent men het begrip "woe wei", of in het Nederlands: niets doen, of niet handelen. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niets doet, of apathisch bent, maar dat je dingen aandachtig observeert, zonder oordeel, zonder analyse, waardoor je slechts handelt vanuit je eigen innerlijke natuur, zonder er eerst met jezelf over te gaan discussiëren. Dat is niet iets wat je zomaar bereikt en het lukt me nog slechts af en toe om in die staat te geraken, maar als 't lukt, dan geeft dat een gevoel van kalmte, rust, een beetje alsof alles zich vertraagt, waardoor je veel makkelijker kunt inspelen op dingen.
Nou ben ik daar nog niet zo lang zo bewust mee bezig. In het verleden had ik echter wel af en toe een ervaring die, naar ik me nu realiseer, er erg op lijkt. Alleen had ik daar toen een zintuiglijk beeld en gevoel bij. Het beeld wat ik er toen bij had, was "alsof alles van energie gemaakt is" (een klein beetje in die scene van The Matrix waarin Neo de Matrix doorziet en de kogels gewoon uit de lucht veegt). Ik had ook het gevoel alsof ik er als het ware "in kon stappen" (klinkt raar, ik weet 't). Ook hier zag/voelde het zo dusdanig dat ik makkelijker kon inspelen op dingen.
Is het dus mogelijk dat je eigen hersenen een onbewust besef vertalen naar een beeld en/of gevoel waar je bewuste op dat moment wel mee uit de voeten kan?
Toegevoegd na 4 dagen:
Voorbeeld in reacti
kan je mij nu een beetje beter begrijpen als ik zeg/schrijf dat je sommige zaken gewoon 'moet' ervaren vooraleer je enigzins kan begrijpen waarover anderen het hebben?
En als je het dan ervaren hebt dan valt het ineens moeilijk te verwoorden omdat je brein weer trager gaat functioneren vanwege de tragere interacties in dualistische toestand. Welcome in the amazing smartzone of Life ;-)
het is niet omdat jij dit 'nog' niet kan geloven dat mijn visie onjuist zou zijn hé.
Er was een tijd waarin je hetgeen je nu hebt ervaren ook als onmogelijk zou benoemd hebben en toch heb je het nu ervaren.
Geloof me Widar, dit is nog niet eens het topje van de ijsberg.
Hetgeen jij hebt ervaren dat ervaren miljoenen mensen dagelijks... voor sommige mensen is dat écht wel een gewoonte om dat te ervaren.
Ik hoef geen gelijk te hebben...
time and experiences will tell ;-)
Nu zou 1) iets kunnen zijn als de ervaring van de warmte van een vuur, of de breedte van de horizon. Iets wat je al mediterende aan iets anders verbindt.
En 2), het begrip, daar zou je dat aan willen koppelen?? Nou is een begrip in eerste instantie een model van de werkelijkheid. Veel begrippen hebben zelfs een naam. Maar een model is de werkelijkheid niet zelf. En omdat wij mensen lijden aan grote denk-luiheid, proberen we z.s.m. ergens een begrip in te herkennen. Lekker makkelijk. Maar het grote nadeel is dan, dat dat begrip/model grenzen heeft en dat het punt waar jij moeite mee hebt, precies naast die grens ligt. Ik bedoel: dat je het je onmogelijk maakt om dat punt in dit geval te begrijpen.
Zie ook mijn vraag over het vierkant met de 9 punten. Vandaar (begrijp ik) is juist het loslaten (van alle begrip en denken en oordelen) juist zo bevrijdend. Dus, hoe kun je die ruimte koppelen aan een zintuiglijke ervaring. Is dat de vraag??
de mens programmeert via de eigen gedachten een eigen werkelijkheid. Als meerdere mensen een zelfde gedachte volgen dan komt er meer bewijsmateriaal aan het licht (letterlijk en figuurlijk) en dan verhoogt dat de bewijskansen van die bepaalde visie. Omdat we dagelijks eindeloze wisselende gedachten de revue laten passeren en omdat vele mensen zich niet erg lang op eenzelfde gedachte of visie kunnen concentreren ontstaat er een overvloed aan bewijsmateriaal dat kris-kras door elkaar wordt gemanifesteerd. Om te weten of mijn visie klopt en om te weten of hetgeen Widar vraagt ook werkelijk kan dien je enkel maar op geconcentreerde en eerlijke manier te experimenteren met datgene wat je bewezen of beantwoord wil hebben. Vandaar de uitdrukking "Wat je gelooft is waar" En vermits niet iedereen gelijktijdig in hetzelfde kan of wil geloven bestaan er meerdere gelijkwaardige waarheden naast en doorheen elkaar.
Zonder dat verschil van mening zou er helemaal niets vast te stellen zijn omdat elk facet van "Het Leven" dan in een soort impasse terecht komt. Je kan en mag het jezelf moeilijk maken door elke theorie bij voorbaat als onzin te bestempelen en er dus geen bewuste aandacht te besteden.
Of...
Je kan het jezelf makkelijker én aangenamer maken door je open te stellen voor datgene wat anderen reeds meermaals uitgetest hebben. Ook al zijn vele zaken niet wetenschappelijk bewezen (wat voor velen de enige garantie voor correct' blijkt te zijn) toch zijn ze van even grote waarde als datgene wat reeds aanvaard wordt als bewezen. Dus Ja ons brein kan ons eender wat voorschotelen om eender wat hanteerbaar te maken.
Dát was in essentie toch waar deze vraag om gaat dacht ik zo. De keuze is nu aan jullie om die bevestiging te aanvaarden of niet. Fijn experimenteer-weekend gewenst ;-)
Hetgeen jullie niet blijken te beseffen is dat er ook jullie héél véél ontgaat van hetgeen er in de wereld gebeurt.
Het zou voor de verandering eens fijn zijn indien jullie niet kortzichtig afblokken wat jullie niet begrijpen want dat is wat jullie (in dit geval Widar en Cryofiel) om de haverklap doen.
het weze zo, ik zal er mijn mening (die zowel voortkomt uit eigen ervaring als die van anderen, ervaringen die meermaals getoetst werden aan ervaringen van mensen die al dan niet mijn collega wetenschappers zijn) niet voor laten zwichten. Ik dweep niet met mijn diploma's, getuigschriften en ervaringen maar ik heb ze wel en als ik mijn ervaringen deel dan weet ik heus wel waarover ik het heb. En als ik niet loop te pronken met mijn diploma's dan doe ik dat ook heel bewust.
Immers...
het is niet zo dat een wetenschappelijk diploma garant staat voor intelligentie op alles wat de wetenschappelijke aspecten van "Het Leven" aangaat. Net zomin staat het niet beschikken over eender welk diploma garant voor domheid.
Ik tracht iedereen in zijn/haar waarde te laten door een 'open' communicatie aan te gaan over datgene waarin ik vanuit al dan niet gedeelde ervaring geloof. Dat is verre van hetgeen ik van jullie kan zeggen Cryo en Widar. Maar nogmaals, het weze zo... ik kan daar mee leven. Mij maakt het dus verder niets meer uit of jullie wel of niet willen openstaan voor wat ogenschijnlijk onlogisch of onwaar lijkt te zijn.
Ik hoop dat jullie evenveel vreugde beleven aan jullie experimenten als ik aan de mijne ;-) Have Fun Any Way!
Ben benieuwd wie in deze werkelijkheid de wijste is en de eer aan zichzelf houdt.
Ik ben er alleszins wijzer uit geworden en daarvoor heb ik elders dan ook reeds bedankt en ik zal het hier nogmaals doen. Bedankt voor alle feedback, ik heb er heel veel aan. Fijn weekend iedereen!
Ook voor jou een fijn weekend.
http://www.goeievraag.nl/vraag/kado.313233#1230196 ) alleen inhoudelijk gereageerd na de eerste denigrerende opmerking ("Maar dit kunnen jullie niet bevatten, komt wel"). Ik heb me beperkt tot een inhoudelijke reactie, en van het denigrerende deel slechts gemeld dat dit op mij denigrerend overkomt, dat ik op eenzelfde manier zou kunnen reageren, maar dat ik dat niet wil. GerdaMaria meldde toen dat ze juist *mijn* reactie als provocerend/denigrerend zag, en dat ze niets kwaads zag in de tekst "Maar dit kunnen jullie niet bevatten". Ik heb daar maar niet op gereageerd - zinloos. Maar nu, op deze pagina, probeert GerdaMaria zich opnieuw boven de ander te plaatsen. Ik kan dat dan slechts aangeven. Ik had natuurlijk opnieuw kunnen zwijgen, maar zoals ik in het begin van deze reactie schreef, leidt zwijgen slechts tot een behoud van de status quo. De enige kans op verbetering is: een beleefde, inhoudelijke reactie geven, waarin ik vertel hoe een bepaalde tekst overkomt. Dat is de enige manier om de ander een kans te geven te leren. Misschien dat die ander, zoals in andere gevallen wel is gebeurd, dan zegt: "oh, maar zo sterk bedoelde ik het niet". Dan kunnen we weer verder. Helaas heeft GerdaMaria deze kans niet opgepakt. Ze weet dat ze denigrerend overkomt, en ze kiest ervoor om die lijn vast te houden. Ik vind dat jammer. Ik heb een poging gedaan om tot verbetering te komen. Het was de enige mogelijkheid die ik zag, en die heb ik aangegrepen. Soms lukt zo'n poging, soms niet. In dit geval is het niet gelukt. Dat is weliswaar jammer, maar dat is geen reden het niet meer te proberen.
Je hoeft je t.o.v. mij niet te verdedigen of uitleg te geven. Ik heb er niets mee te maken, net zomin als andere GV-ers.
Dit soort toch meer persoonlijke zaken zijn m.i. zeer geschikt om per PB uit te wisselen. Maar ook dat is een keuze.
En namen noemen lijkt mij eveneens zinloos.
Blijft het een kwestie van aanval en verdediging en een PB waard.
Bovendien heb ik nergens geschreven "niet reageren", maar per PB.
Ik ben er nu verder klaar mee en wens iedereen voor straks een goede nacht.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.