Bestaat zuiver altruïsme?
Is alles wat je doet voor een ander, in de essentie niet een gevolg van je eigen wensen te willen vervullen?
Neem nu doneren aan een goed doel. Een prima initiatief en volledig altruïstisch zouden sommigen zeggen. Echter, je stort geld omdat JIJ vindt dat die stichting het verdient of omdat JIJ er een goed gevoel aan over houdt.
Zelfs een kogel vangen voor een ander is in de eerste plaats jouw wens. Natuurlijk, de mens heeft een drang om te leven en zal zijn leven niet snel opgeven. Wanneer je een kogel vangt voor een ander en daarom het leven laat, kies je daar zelf voor en is het dus JOUW wens de persoon verder te laten leven. Blijkbaar is het leven van die persoon belangrijker voor je dan je eigen leven. Begrijp me niet verkeerd, dit is absoluut een vorm van altruïsme en een hele hevige ook! Echter, de daad komt voort uit je eigen verlangen (namelijk om de ander in leven te houden).
Mijn punt is dus: altruïsme bestaat, maar is nooit zuiver, want in de grondslag zit altijd je eigen wens.
Ik wil graag de discussie openen. Wat vinden jullie?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.