Wat voel je als je hooggevoelig bent en je bent met meerdere mensen in gesprek?
Oftewel, hoe voelen hooggevoeligen letterlijk sociale spanningen, lichamelijk, energiek, emotioneel? Dingen zoals "prikkelbaarheid", "donkere wolken", ongemakkelijke situaties?
Ben je dan bewust van wat je voelt, van jezelf en van anderen, wat je "uitzendt"?
Is dat gevoel dan deel van jouw aanwezigheid en weet je ermee om te gaan, door te communiceren, of kun je er ook door overspoeld raken, als "doorgeefluik van energie" dienend? Zo ja, als iemand dit herkent als HSP eigenschap, hoe ga je ermee om?
Ik ga er even een nachtje over slapen, maar geef je wel alvast een + voor deze Goeie Vraag!
Schijnt vaker genoemd te worden bij Borderline(heb ik ook).
Ik herken er ook veel in als ik er over lees en hoor,maar jij maakt er iets hoogdravends van met jouw vraag hoor!
Het is geen gave ofzo.
Zo denk ik er tenminste over.
Ik heb meegemaakt tijdens therapie met lotgenoten(ook Borderliners)dat ik als laatste binnenkwam en meteen de hele sfeer opnam en voelde,ook van de personen in de groep en daardoor meteen zelf de sfeer en gesprekken beïnvloede(dat werd dus ook gezegd hè)
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen..
Maar zelfs de behandelaars in de groep zagen en merkten het.
Ik merk ook (bijna) altijd hoe iemand zich voelt als ik met ze praat,vaak al na zo'n 5 minuten.
Echt raar. Bedoel je zoiets met je vraag?
Ik wordt altijd wel snel overspoelt door indrukken,geluiden,beelden, het wordt me snel te veel.
Ik heb wel eens tegen mijn psych gezegd dat alle indrukken die op me afkomen als een mokerslag bij me binnenkomen.
Zo voelt het voor mij.
Alsof ik meer hoor,zie,voel dan de meeste mensen,ik sluit me er vaak voor af.
Heb ik al sinds mijn kindertijd.
Ik vindt het vooral vermoeiend.
Zoals Laurena het omschrijft, heb ik het ook heel lang omschreven. Maar de negatieve zaken zijn meer een gevolg van oude pijnen en verdriet van jezelf. Ben je in staat om die weg te halen bij jezelf, dan blijft HSP over als een positieve eigenschap. Want die gevoeligheid kan je zeker helpen en gebruiken. Zelf ben ik een paar maanden geleden begonnen om mijn eigen HSP eens onder de loep te nemen. Ik had hiervoor hulp ingeschakeld van een goede Hypnotherapeut. Samen zijn we aan de slag gegaan en hebben de voor mij beperkende en belastende onderwerpen opgelost. In mijn antwoord hieronder laat in het kort de laatste sessie zien en wat daaruit is gekomen.
Blijft overeind, dat het altijd goed is, om daar mee aan het werk te gaan natuurlijk, op welke manier dan ook. Dat is per persoon heel verschillend. Jij heb dat via Hypnotherapie gedaan, ik via EMDR en andere technieken.
Mooi te lezen, dat je het voor jezelf hebt kunnen oplossen.
Het zal volgens mij niet zo zijn dat ze emotionele pijnen meer ervaren dan anderen.
Anderen hebben meer vaker een andere methode om met die pijnen om te gaan. Zoals aggressie, of zo voor mensen die vrij extravert zijn.
Veel HSP personen zijn meer richting de introvert.
Maar de intensie van de pijnen zal voor iedereen gelijk zijn. Het is niet zo dat HSP een competitie moet aangaan met niet HSP. Het leven is geen competitie.
En ander aspect van HSP is, dat zij (en dat beschrijf ik in mijn antwoord ook) heel veel non-verbale informatie van mensen ervaren: gemoedstoestand, emoties, pijn, stress, sfeer etcetc. in hun lichaamstaal, in geur, in stem etc.
Dat heeft zowel voor- als nadelen in mijn ervaring.
All over ben ik er heel blij mee, omdat het voor mij een verrijking is. Dènk ik, want ik weet niet beter dan dat ik het altijd heb gehad.
geen elke sitautie is hetzelfde, elke situatie geeft weer duizenden andere prikkels. je kan emotie voelen van iemand, je kan overdonderd raken en je ongemakkelijk voelen door muziek, sfeer, geluid, licht, de geur van de hapjes, de parfummetjes, of je ergert je aan iemand die bijzonder aanwezig is, of je focust je meer op iemand die stiller is, kan je storen aan een schilderij wat scheef hangt, kijkt hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze elkaar benaderen, wat ze zeggen, welke nonverbale communicatie ze daarbij gebruiken, en ga zo nog maar even door.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.