Hoe leer je het gedrag wat je heb aangeleerd af?
Zelf ben ik een behoorlijk perfectionistisch persoon.. Wil alles weten en dan ook hoe het precies zit. Niet bij alles, vaak alleen bij dingen die ik leuk en belangrijk vind. Zal trouwens voor iedereen wel gelden.(niet dat perfectionistische gedrag) Wanneer ik er niet uit kom of niet snap wordt ik ge-ergerd.
Zo had ik mezelf aangeleerd om op mijn relatie is heel kritisch te zijn. Alles is goed en prima maar wilde precies weten of dat echt wel zo was en of er echt geen kleine foutjes inzaten... Nou, dan vraag je er natuurlijk om en inderdaad je vind ze! Het zijn dingen die ik voor die tijd nooit erg vond. Ik reageer hierdoor snel en lichtelijk geirriteerd. Ik zelf vind dit super vervelens omdat ik een onwijs vrolijk en blij persoon altijd ben geweest. Ik geniet van het leven en doe me ding. Doordat ik dit gedrag heb aangeleerd blijf ik kleine dingen zien die er niet zijn of waar geen rede toe is om aan te irriteren.. Je gaat hierdoor ook anders naar iemand kijken, je schuldig voelen etc.. heel vervelend.
Vroeger in het begin had ik dit ook in de relatie, toen kon ik mezelf nog zelf zeggen, " doe is normaal, je gevoel zegt dat het goed is "
Hoe leer ik dit af? Dit .. ik ben te perfectionistische gedrag, het is nogal vervelend nu...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.