Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom valt (veel) mannen ordening niet op (zelfs als het voor hun neus staat)?

Gevaarlijke vraag, ik weet het maar ik vraag me toch af of hier geen wetenschappelijke of evolutionaire verklaring voor is.

Als mijn man de afwasmachine uitruimt staat de spullen wel in de kastjes maar vraag niet hoe!! Na jaren "gezeur" van mijn kant staan de borden nu wel bij de borden etc maar bijv de verschillende soorten kopjes en glazen staan volstrek willekeurig op de planken.

Voor mij geldt dat JUIST als ik gedachtenloos de spullen opruim, ik alles netjes bij de "soortgenoten" zet.

Voor mijn man geldt het omgekeerde: geordend inruimen kost hem blijkbaar erg veel aandacht, zet hij het op de automatische piloot in de kast dan zit er weinig ordening in.

Er zijn natuurlijk ook mannen die wel (uit zichzelf) geordend inruimen maar ik ken er veel meer die er echt geen aanleg voor hebben.

Hoe komt dat nou?

13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het blikveld en de verwerking van vrouwen en mannen verschilt aanzienlijk, Vrouwen zien beter wat er pal voor hun neus staat terwijl mannen er straal overheen kunnen kijken. Dit is generaliserend maar wel een geaccepteerde visie.
Het heeft met de evolutionaire ontwikkelingsverschillen tussen mannen en vrouwen te maken, vrouwen hebben bredere heupen, kunnen hun armen anders draaien , hebben een groter vertikaal gezichtsveld en zo zijn er nog wel veel meer verschillen.

Helaas wordt nog wel eens gesteld dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Daarmee bedoelen ze gelijkwaardig
want mannen en vrouwen zijn zeer verschillend, zowel lichamelijk als mentaal.

Zo kan mijn vrouw zeer goed ordenen en ik niet, alhoewel ik ordentelijk ben ingesteld.
Zo laat ik om die reden het inrichten van ons huis aan mijn vrouw over, zij weet het gezellig te maken terwijl ik er een typisch mannenhok van zou maken.

Als je van elkaars verschillen kunt profiteren (op een gunstige wijze) heb je heel veel aan elkaar.
Zo is het ook bedoeld , denk ik, zo kan ik drie keer de koelkast doorzoeken en niet vinden wat ik zoek, mijn vrouw loopt naar dezelfde koelkast en pakt het gezochte haast zonder kijken, ik bedoel maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik heb op het VWO een profielwerkstuk gedaan naar de verschillen tussen mannen en vrouwen.

Het enige wat ik hiervan nog weet is dat vrouwen en mannen totaal anders naar dingen kijken. Mannen kunnen bv. beter kaartlezen (inzicht in leganda's etc.) maar vrouwen zijn beter in het herkennen van de weg als ze ergens zijn (gemiddeld gezien, uitzonderingen nagelaten).

Vrouwen koppelen hun gedacht aan plaatjes en omgeving, mannen aan meer abstractere dingen, zoals borden en vaste punten.

Iets in deze trant is hier dus ook. Jou man denkt abstract: Kopjes bij kopjes, borden bij borden.

Jij denkt iets verder: soort bij soort, kleur bij kleur.

Het zit hem in de gedachtegang van mannen en vrouwen. Deze diversiteit zit hem ook in de beroepen die mannen en vrouwen beoefenen. Je ziet weinig vrouwen die op een tekenkamer zitten, maar weinig mannen bij een kinderdag verblijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft naar mijn idee echt helemaal niks met geslacht te maken.
Buiten het feit dat er mannen en vrouwen bestaan, heeft elke individu ook een eigen persoonlijkheid.
Zo is de ene persoon introvert, de andere extravert, heeft iedereen een andere lievelingskleur en zo zijn er ook sloddervossen en opruim-freaks.

Het zou zomaar eens kunnen dat je man het gewoon niet belangrijk genoeg vindt. Dat is ook zoiets aan persoonlijkheden: iedereen heeft andere prioriteiten...

Toegevoegd na 15 minuten:
Want kom op: waarom zou je 10 minuten besteden aan het keurig, geordend inruimen van een kast waar je binnen een uur of twee weer vanalles uit neemt en vies maakt? Om vervolgens weer opnieuw te beginnen...
Die tijd die je besteed aan zinloze verplaatsingen van materiële zaken kan je veel beter besteden aan iets waar je echt gelukkig van wordt!

Toegevoegd na 24 minuten:
Oeps: Je besteedT...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen denken anders dan vrouwen. In de regel - sorry dat ik het zeg - praktischer, maar in het huishouden kan dat soms vreemd uitpakken.

Voor JOUW hebben de spullen na de afwas een logische plek, waar ze op een logische volgorde staan, en na jaren en jaren ben je vermoedelijk ook niet anders gewend dan dat ze zo en zo en daar en daar 'horen' te staan. Hetzelfde geldt vermoedelijk voor het inpakken van kleren in de kast, of de snuisterijen in de vensterbank. Dat doe je nu gedachteloos, maar ooit heb je dat systeem moeten bedenken.

Maar strikt genomen is die logica uitsluitend de jouwe. Voor hem is 'iets om uit te drinken' iets om uit te drinken, of het nu een glas of een kopje is, en een opgevouwen handdoek is een opgevouwen handdoek, of dat nu in 3en of in 4en is.

Eigenlijk zit er helemáál geen logica in om spullen die je dagelijks gebruikt ergens op te bergen. Voor mannen is veel logsicher : twee vaatwassers ; één voor de vuile vaat, en één voor de schone, en tussendoor staat het spul op tafel, wat de meest logische plek is, want DAAR wordt het gebruikt. Niks zo onzinnig als de hele dag door spullen opruimen die je steeds opnieuw gebruikt : hooguit wordt het er NETTER van, maar daar zijn niet alle mannen even gevoelig voor. (Ook niet alle vrouwen trouwens). Als je in een keurig opgeruimd huis van een alleenstaande man komt, weet je één ding (bijna) zeker : OF hij is homo, OF hij heeft een werkster en is eigenlijk nooit thuis.

Jammer genoeg maken veel vrouwen het zich op deze manier onredelijk moeilijk ; mannen willen namelijk best veel dingen doen in huis, maar bij voorkeur op hun eigen manier. En die hoeft niet slechter of beter te zijn dan de jouwe, zolang je elkaars methode maar kent en respecteert. Dan hoef je een hoop minder zelf te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken me totaal niet in deze vraag. Ik ben degene die thuis alles functioneel ordend en mijn vrouw plaatst alles maar lukraak waar plek is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand in mijn vriendenkring kan dit ook absoluut niet en ook geen overzicht houden. Hij heeft ook last van informatieverwerking. Bij hem is ADD gediagnostiseerd. Dus het kan zijn dat het daar ligt. Het is maar een optie om een breed spectrum van oplossingen te bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft helemaal niets met de hersenen te maken.
Dit gaat om aangeleerd gedrag. Als hij vroeger echt geleerd had hoe op te ruimen had hij het nu ook zonder na te denken gedaan,
Jij hebt het ook geleerd.
Daarnaast vind hij het nu niet een belangrijk onderdeel, om aandacht aan te besteden.. Anders had hij het jaren geleden wel correct gedaan.
Misschien vind hij het wel typisch een vrouwen taak. Zijn moeder deed her immers ook altijd ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt, omdat ze niet goed zijn afgericht door hun partner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de militaire dienstplicht is afgeschaft.
Als je inspectie kreeg en alles niet geordend was opgeborgen (keurig gevouwen stapeltjes een of 2 handen breed) dan kon zo'n sergeant, of vooral hoger in rang, tergend langzaam met een stokje wat ze bij zich droegen je kleding zo uit de kast trekken.
Dan ging de rest van de kast er achter aan en kon je mooi opnieuw alles gaan inruimen en miste je je trein naar huis. En als je schoenen niet netjes stonden of vooral niet goed gepoetst waren dan mocht je het nog eens een keer overdoen en de schoenen van de sergeant erbij als je niet
goed reageerde.
En eerlijk is eerlijk een beetje ordening leeft dikwijls wel zo prettig omdat je meer tijd aan iets anders kunt besteden.
13 jaar geleden
Wie heeft die 'logische' indeling van de kastjes bedacht? Jij of je man?

Ik durf wel een gokje te wagen dat jij de inrichting hebt gedaan. Voor hem staat dan waarschijnlijk niets op een logische plek. (Ook al staat het al jaren zo.) Voor jou wel, daarom kun je ook op de automatisch piloot alles in de kast zetten.

Bij mij thuis heeft vriendlief de indeling gedaan. En gooi ik dus alles door de war, want mijn gevoel voor indeling is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij alle antwoorden en reacties, mis ik een ding: wie gebruikt het daarna weer? Bij mij liggen in de bestekbak bv alle handvaten naar links, omdat ik links ben. En ik haal er vaker wat uit. De theedoeken in 4-en de handdoeken in 3-en, omdat het dan beter past. En zo zijn er nog wel meer "handigheidjes".
Als je iets niet handig vindt, dan ga je het toch zo doen dat het wel handig is? (Dat is een nuttige toepassing van "liever lui dan moe.") Jammer genoeg de ideeën over "handig"nogal per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing