Hoe heet het onbewust invullen van ontbrekende gegevens over een waargenomen situatie?
Een belangrijk psychologisch verschijnsel is, dat wij mensen ontbrekende gegevens bij een waargenomen situatie, uit ons geheugen invullen om zo tot een totaalplaatje te komen op grond waarvan wij een beslissing nemen.
Het belangrijke hiervan is, dat wij ons *niet* bewust zijn van welke gegevens wij precies hebben aangevuld.
Het gevolg is, dat wij kans maken op onjuiste gevolgtrekkingen en acties. Alhoewel dit lekker snel gaat, en vaak goed werkt.
Mensen die goed kunnen manipuleren, kennen dit verschijnsel heel goed, en maken er dankbaar gebruik van. Zo kunnen zij ons iets laten denken wat fout is, en in hun voordeel is, maar niet in het onze, en dat terwijl wij ons hiervan niet bewust zijn.
Ik denk niet dat dit projectie heet. Hoe heet dit verschijnsel? Ik vind 'invullen' te algemeen, en ik vind dat dit verschijnsel een indrukwekkende naam verdient.
Toegevoegd na 2 uur:
Nee, ik bedoel wat er in 'het nu' gebeurt: de momentane verwerking van gegevens.
Voorbeeld: als je plotseling gebrul hoort, een grote bos manen ziet en een forse beweging, plus je bent in het oerwoud, dan ben je geneigd om deze ervaring aan te vullen met gegevens uit je geheugen. Je herinnert je dat een leeuw manen heeft en brult, en dat een leeuw gevaarlijk is. Ook wordt de emotionele waarde van deze gegevens opgehaald, zodat een 'oplossingsrichting' wordt bepaald. Wegrennen dus, ondersteund door een adrenalinescheut.
Vervolgens blijkt dat iemand een prank had uitgehaald...
Maar denk vooral het tv-programma Opgelicht.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.