Vierkant met 9 punten, waar gebroken lijn doorheen moet van 4 delen. Dit is een bekend vraagstuk bij Psychologie. Is buiten kader denken. Hoe?
De gebroken lijk bestaat uit vier lijnstukken. De lengte is onbepaald. Ze scharnieren, en de hoek is onbepaald.
Zo gaat de gebroken lijn door de negen punten, die op de hoekpunten en midden-punten en kruispunt van de diagonalen van een vierkant liggen.
Het gaat er bij dit vraagstukje om, dat je als mens geneigd bent extra regels toe te passen om dit vraagstukje op te lossen. En juist door deze onbewuste beperkingen lukt dat niet.
De oplossing is: wordt je bewust van je eigen beperkende gedachten, en leg ze terzijde. Dan heb je de vrijheid gekregen om de oplossing te bedenken.
Mijn vraag is, wat men met deze bewustwording doet. Is dit een uitgangspunt voor een vrije geest? Wat doet men er precies mee? Of is het alleen maar 'leuk'?
P.s. de oplossing zelf geef ik natuurlijk niet.
Toegevoegd na 4 dagen:
Het gaat dus om 'buiten de doos denken', wat voor mannen misschien soms erg moeilijk is. (Grapje)
Kijk, bij dit probleem zit je te zoeken naar de oplossingen die in de doos zitten. Het bovenliggende probleem is, dat er in die doos niet de gewenste oplossing zit. Dus je kunt zoeken tot je een hectogram weegt.
Zolang je niet toegeeft, dat je op de verkeerde weg zit/er in die doos geen oplossing aanwezig is, zit je in de ontkenningsfase.
Een probleem is pas oplosbaar, als je het serieus neemt: erkent dat het bestaat.
Vanaf daar bestaat de mogelijkheid om ook buiten die doos te gaan zoeken.
Dit is ook een oproep naar de Europese 'leiders', i.v.m. de crisis die zij geschapen hebben.
Volgens mij is het vraagstuk slechts bedoeld als inzicht gevend. Als je de oplossing weet zegt dat niets meer dan dat je dat truukje kent, het is geen bewijs dat je iemand bent die buiten de kaders kan denken. Het leert je inzien, begrijpen, dat er meer mogelijk is dan je in eerste instantie dacht. Niet meer dan leuk, met een smaakje dus. Lijkt mij.
Al met al lijkt mij deze puzzel een leuk vertrekpunt, om van het bestaan van die mechanismen bewust te worden.
Maar het gaat mij om wat men er op de cursus mee doet. Waar het een begin van is. Iemand?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.