Met welke therapievorm kan ik leren om beter met HSP-eigenschappen om te gaan?
Worden daar ook workshops voor gegevens en hoe kan ik die eventueel vinden?
Ik zoek momenteel naar iets of iemand die me hiermee kan begeleiden. In de regio van Amsterdam tot Hoorn (streek waterland).
Ook een psycholoog kan kijken of het HSP is, er is alleen (nog?) geen officiële diagnose mogelijk.
als je maar weet en het ook door een onderlegd persoon is beaamt dat het idd HSP betreft. voor jezelf is dat niet uit te dokteren denk ik. als de oorzaak voor gevoeligheid (welke persoon is nu niet overgevoelig op zijn tijd) biologisch zijn bepaald, en dus iet op een andere manier zijn op te lossen zal je hele andere handvatten krijgen en de juiste actie ondernemen om hiermee om te gaan/aan te werken dan wanneer de oorzaak ergens anders op gestoeld is. en dit kan werkelijk van alles zijn.
Zoek het meer in coaches en ervaringsdeskundigen die er een klein praktijkje aan hebben overgehouden.
Ik werk op een helpdesk en heb vele mensen aan de lijn. Maar als de ander gehaast is, stresst. Dan voel ik dat direct in mijn lijf en slaat mijn hoofd op hol. Dat in de 1e seconde dat ik de telefoon opneem. Nog voordat er iets is uitgesproken. Onmogelijk lijkt me dat dit een persoonlijke pijn uit het verleden is. Iemand die ADHD heeft zal ik met een grote boog uit de weg gaan.
Maar helemaal met je eens dus, dat het verstandig is dit door een deskundige te laten bekijken. @Gdan: wat jammer, dat je slechte ervaringen hebt!
Waarom mijd je mensen met ADHD?
Ik ben zelf heftig HSP (zijn ook gradaties in) en zoonlief heeft o.a. een vorm van ADHD....daar is prima mee te leven hoor, het vergt alleen wel aanpassing/inzicht van mijn kant.
Noem het dan maar niet HSP, maar paranormaal. Mijn gave is dat ik me IN de ander kan plaatsen en precies zijn emoties e.d. kan zien. Zodanig dat het ook in mijn lichaam en hoofd kan ervaren. Maar bij een ADHD-er is dat niet fijn. Als iemand pijn heeft of verdriet, dan kan ik op die manier precies zien wat er aan de hand is, maar ook waar het vandaan komt. Een kracht, maar soms ook niet. Jij hebt misschien een manier gevonden om daar me om te gaan. Ik nog niet.
Het maakt mij ook niet uit hoe het genoemd wordt.... bij mij werden het de woorden "HSP". Prima. Ik ben daarop gaan googelen en kan me in veel vinden, niet in alles. Ik heb wel een soort van manier gevonden voor mezelf om ermee om te gaan, met zoonlief en vele andere zaken, want het was gewoon heel moeilijk voor me.
Ik wist ook niks van HSP af of wat dan ook, het was een openbaring voor me toen ik daarover hoorde en over meer dingen.
Maar: het is een proces, het is echt niet zo, dat ik er klaar mee bent en vrolijk fladderend door het leven ga.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.