Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je autisme ook krijgen door invloeden uit je omgeving en opvoeding?

Ik weet dat het genetisch bepaald is, maar ik vraag me toch af of het mogelijk is, aangezien ik nogal wat kenmerken heb die hierna leiden, en ik in mijn jeugd (2 tot 6 jaar) geen autistische kenmerken heb vertoont. (volgens mij ouders)

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik mijd namelijk sociale contacten in het openbaar, trek nauwelijks met leeftijdsgenootjes op, raak in paniek (agressiviteit) wanneer ik iets moet doen (bijv een werkstuk) waar ik overal informatie vandaan moet plukken, en er niet duidelijk wordt verteld wat ik moet doen. Ook oogcontact maken vind ik verschrikkelijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zegt genetisch bepaald nog niet genoeg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genetisch bepaald betekend niet dat het rechtstreeks van de ouders komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ik zo jouw aanvulling op je vraag lees maak ik eruit op dat je jouw "beperkingen"als een last ervaart.Dan zou ik in overleg met je ouders een afspraak maken bij een Psycholoog.Er zijn talloze manieren om sociale vaardigheden voor jouw iets makkelijker te maken.
Als je last ervaart is hulp belangrijk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar jij last van hebt is niet echt uitzonderlijk voor een 15 jarige, veel jongeren zullen deze dingen in meer of mindere mate ervaren, wat niet betekend dat je geen hulp kan gaan zoeken, dat is altijd goed, kan je veel van leren.
Maar je ongerust maken omdat je dingen herkend die bij autisme zouden, kunnen horen, is m.i. niet nodig

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee. Kort maar krachtig : nee.

Er is wel een periode geweest dat de moeder standaard de ' oorzaak/schuld' van autisme was (zelfs als alle andere kinderen in het gezin 'normaal' waren), maar gelukkig ligt die tijd inmiddels achter ons.

Wel is het zo dat er heel veel 'algemene' persoonlijkheidskenmerken zijn die voornamelijk in de volksmond te boek staan als 'autistische trekjes'. Iedereen heeft er volgens mij wel een paar, ik heb zeker ook mijn deel. Bijkomend probleem is dat autisme een soort ultra-extreme vorm is van 'mannelijke' hersenen (uitgaande van het gegeven dat vrouwen meer verbindingen hebben tussen de hersenhelften onderling, en autisten nog minder dan gemiddelde mannen). Zo kennen we 'typisch' mannelijke en 'typisch' vrouwelijke eigenschappen, en als je die wat in het extreme doortrekt, zou je van autisme kunnen spreken. (wat overigens niets zegt over de 'mannelijkheid' van autisme ; het is maar een 'modelletje'. )

Bovendien hebben we naast klassiek autisme tegenwoordig een heleboel 'aan autisme verwante' stoornissen, of stoornissen 'in het autistisch spectrum'. Ik duf het niet hardop te zeggen, maar vraag me wel eens af of je in dat geval niet heel druk bezig bent normale variaties van het gemiddelde te 'medicaliseren'. En ja, sommige trekjes komen er al vroeg uit, sommige loop je pas veel later in je leven tegenaan. Dat je vroege jeugd geen bijzondere kenmerken had, is dus niet uitzonderlijk.

Pas op met 'zelfdiagnoses' en testen : de eventuele conclusie dat je in enige mate autistisch zou zijn, is uitsluitend door een bevoegd psychiater te trekken.

Toegevoegd na 27 minuten:
Na je toevoeging :
Dan heb je duidelijk problemen met je sociale vaardigheden en vermoedelijk ook met je zelfvertrouwen. Dat zou wel wortels in je opvoeding kunnen hebben trouwens, maar kan ook de aard van het beestje zijn.
Maar aan het beeld dat je schetst denk ik zeker niet metéén aan autisme.
Ik heb een nogal verlegen (vroeger veel gepest) maar eigenwijze tienerdochter die ook wel bij vlagen aardig in dat plaatje past, maar autistisch is ze zeer beslist niet. Eerder het tegenovergestelde . Al denk ik dat het voornamelijk ook 'puberteit' is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De diagnose voor autistisme is in de jaren 80, behoorlijk veranderd. Hierdoor is er m.i. veel verwarring ontstaan rond autisme, veel aanverwante stoornissen vallen nu onder de noemer autisme.
Verder is er autisme er in heel veel verschillende gradaties, ik werk in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking waar ook verschillende autisten wonen, deze mensen kunnen onmogelijk zelfstandig wonen en hebben heel veel begeleiding nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nelly3: sinds de diagnose van mijn zoon in 2000 is er alwéér veel veranderd heb ik gemerkt....
Mij is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt: wat valt voor jou onder "aanverwant" (PDD-NOS / Asperger?) en "verschillende gradaties"? (de "zwaarte" of mate van "behindering" van het autisme?).
Ik heb altijd begrepen, dat mensen met autisme (dus niet de aanverwante), naast autisme ook nog andere geestelijke en/of lichamelijke handicaps hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat de term autisme veel te ' breed' gebruikt wordt, als ik kijk naar de bewoners op mijn werk dan denk ik waar heeft men het over als ze het over autisme hebben, ga daar eens kijken.
Als ik dan deze vraag lees waarbij iemand zelf al de verschijnselen van autisme denkt te herkennen dan wordt ik wat opstandig, niet goed misschien maar het raakt me dan, omdat ik elke dag zie hoe het is om autistisch te zijn en hoe het is om je kind te bezoeken in een instelling. Het klopt dat de autisten die ik ken meervoudig gehandicapt zijn, of dit altijd zo is weet ik niet.
Ik bedoel met aanverwant idd, pdd-nos
Ik heb nog en link over dit onderwerp, een artikel wat mij erg aansprak. http://medischcontact.artsennet.nl/Tijdschriftartikel/63324/Een-kind-is-een-kind-niet-zijn-diagnose.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en ik begrijp en sta ook achter je opstandigheid. Dat raakt mij ook. Ik heb het artikel gelezen. Ik denk (geen arts, geen DE deskundige), dat een autist zoals bij jou op je werk, veel meer problemen heeft nog, dan het autisme op zich, vanwege de meervoudig handicaps.
Daarin zijn uiteraard vele gradaties en ik ben er geweest, in dergelijke instellingen. Ik heb het gezien.
Als ik deze mensen vergelijk met mijn zoon, dan is het label autist van hem een lachertje.... Maar: de problematiek die hij heeft is behoorlijk en valt duidelijk binnen de kenmerken. Ik weet helemaal niet, of hij in staat is geheel zelfstandig te wonen of te werken. Binnen Asperger Syndroom zijn uiteraard ook weer vele gradaties. Ik vind het artikel daarin (het deel over Asperger) TE rooskleurig gesteld.
En dat raakt mij óók, maar weer op een ander vlak. Waar ik ook goed ziek van wordt zijn die "doehetzelf" testen op internet.
En ook van mensen, die zonder enige diagnose, op anderen het label ADHD zetten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben blij dat je het begrijpt, ik wil niets bagatelliseren, niet zeggen van, kijk het kan altijd erger. Soms vind ik het moeilijk om dingen over te brengen via tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is me ook helemaal duidelijk.
En het onder woorden brengen op schrift vind ik ook moeilijk, en met ons velen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (5)

Dat je van je 2e tot je 6e jaar geen kenmerken hebt vertoont dat kan wel kloppen. Autisme is namelijk een meer sociaal-emotionele contactstoornis. Bij veel kinderen worden deze vormen van autisme niet eerder opgemerkt dan wanneer ze naar school gaan en in contact komen met leeftijdsgenootjes en de sociale omgangsvormen. Een een-op-een contact zoals bijvoorbeeld met (een van) de ouders geeft ook vaak niet zoveel problemen, al zijn er dan wel duidelijke kenmerken, maar dat is vaak achteraf dan.

Je kunt het niet krijgen door invloeden uit je omgeving. Autisme wordt je mee geboren (al denken sommigen daar anders over, door bijvoorbeeld vaccinaties), maar de kenmerken kunnen wel duidelijker worden nadat kindjes naar de peuterspeelzaal of basisschool gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, autisme word genetrisch bepaalt, je bent het of je bent het niet. Raar genoeg is iedereen wel een beetje autistisch, vrouwen 25 % en mannen 30. Als de percentage hoger is dan 50 ben je officieel autist. Wel kan je (als je er aanleg voor heb) die autistische kant gaan ontwikkelen, dat gebeurt alleen als je aan het peuteren bent. Dus maak je maar geen zorgen en als je het zeker wil weten kan je nog altijd naar de huisarts gaan.

Toegevoegd na 3 uur:
Maar iedereen heeft wel wat, de een heet dyslexie (woorde blindheid) en de ander raakt snel in paniek, die heeft weer extra uitleg nodig. Mijn tip is om het er met je ouders er over te hebben, Hoe moeilijk het ook is, je wil zeker heid, of duiflijk heid toch? Laat des noods deze site en je vraag aan je ouders zien, zij zullen vast wel vertellen of je wel of geen autisme hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan niet,maar vaak is het wel zo dat als de wereld van een kindje met autisme groter word,door school en afspreken met vriendjes enz,het autisme meer tot uiting komt.
Er word dan meer van iemand verwacht in sociaal opzicht en dat is wat autisme lastig maakt.
In je kleine wereldje thuis hoeft het geen last te geven,men zegt dat er in iedereen iets van autisme schuil gaat.Er word echter alleen onderzoek naar gedaan als jijzelf of je omgeving er echt last van gaan hebben.Dus het ligt er voor een groot deel aan wat het verwachtingpatroon naar jouw toe is.
Ik bedoel bijv het is voor iedereen handig om heel sociaal te zijn,maar als jij bijv een solo beroep hebt waarbij je veel alleen werkt heb je minder last van autistisch "trekjes"dan iemand die in een grote groep collega's werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er niet mee bent geboren, krijg je dit later ook niet meer.
Gezien je klachten is het goed mogelijk dat je het toch wel hebt.
Maar deze klachten komen ook voor bij borderline, ADD. en HDAD en vast nog wel bij meer stoornissen.
Mogelijk is het ook gewoon je karakter, mogelijk ben je erg verlegen en driftig.
Daar past het moeilijk maken van oogcontact ook bij.
Ga niet uit van het ergste, kan allemaal best mee vallen.
Blijf een poosje op Goeie Vraag, kan je mee doen met discussie's, oogcontact is hier niet nodig, hier kan je ,je zelf zijn, zonder dat iemand je ziet.
Alleen niet driftig worden he!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is genetisch bepaald. Dit wil niet zeggen dat een van je ouders of overgrootouders of andere familieleden het niet hebben. Zij kunnen etiketloos zijn en toch autistisch aangelegd zijn, en dan kun jij het ook zijn. Maar door invloden uit je omgeving en opvoeding kun je door autoritair gedrag van anderen wellicht wat trekken opdoen die autistisch lijken. Zulke kenmerken heb ik lang gehad en sommige nog, door een traumatisch verleden.
Mijn dochter heeft Asperger, en haar vaders kant vanb de familie vertoont zulke trekken ook, maar geen van hen heeft de diagnose, ook ik niet, ik heb een andere diagnose. Toch heeft zij Asperger, ook een ASS.

Wil je duidelijkheid, Dan kan alleen de psychiater je testen en bepalen of je autistisch bent en zo ja in welke vorm. Wordt het leven je erg bemoeilijkt door de dingen waar je tegen aanloopt, die je beschrijft in deze vraag, dan zou ik zeker eens wat verder kijken. Er zijn trainingen voor om toch goed te kunne3n funktioneren in deze maatschappij. Sommige dingen zijn nodig, zoals sociale vaardgeheidstraining, waarbij je leert signalen op te pikken van anderen, en onderwijs is aardig geregeld tot nu toe, al laat het in hoger onderwijs wat te wensen over.

Laat het testen en je weet het, succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding