Hoe kun je iemand leren om de werkelijkheid te aanvaarden?
Ik zoek naar voorbeelden om duidelijk te maken dat het verzet tegen de werkelijkheid zinloos is. Dingen zijn zoals ze zijn, en boos worden verandert daar niets aan. Sommigen slaan zelfs hun computer, als ze zelf een fout hebben gemaakt.
En de werkelijkheid is hard en trekt zich niets aan van ons oordeel. Maar hoe kun je dat iemand duidelijk maken, als die daar door allerlei emoties niet voor open staat?
4.5K
4.5K keer bekeken
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar zijn op GV al vele discussies aan gewijd, maar dan aan verwante onderwerpen. Gelovigen bijvoorbeeld, of ze nu in een opperwezen of in geesten geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook wel een antwoord op deze vraag kunnen gebruiken, maar heb de hoop opgegeven 'm ooit te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eerst gezocht, en toen bleek deze algemene vraag nog niet gesteld te zijn.
Het 'grappige' is, dat dit 'niet accepteren van de werkelijkheid door persoon x', de uitkomst is van een hele zoektocht.
Maar nu besef ik, dat dit meteen het begin is van een nieuwe....
Het 'grappige' is, dat dit 'niet accepteren van de werkelijkheid door persoon x', de uitkomst is van een hele zoektocht.
Maar nu besef ik, dat dit meteen het begin is van een nieuwe....
Cryofiel
13 jaar geleden
Je zult je natuurlijk altijd moeten afvragen of jij het niet zelf bent, die de werkelijkheid niet accepteert. Dat geldt zeker voor geloofsgerelateerde zaken.
Iemand met een waarlijk open geest kan zich dat afvragen, en vraagt zich dat daadwerkelijk continu af.
("je" en "jij" in bovenstaande tekst zijn algemeen bedoeld. Niet (beter: niet alleen) voor jou. Voor iedereen. Ook voor mij.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel, in zekere zin heb je volkomen gelijk. Ik werd zelf emotioneel toen 'het' niet lukte. Daarom deze vraag. Dit is voor mij zeker een leerpunt!
Het heeft niet met geloof te maken, maar de gehanteerde overtuigingen zijn net zo spijkervast. Of liever gezegd: door mijn ontoereikende kennis en vermogens ervaar ik die als spijkervast.
Het heeft niet met geloof te maken, maar de gehanteerde overtuigingen zijn net zo spijkervast. Of liever gezegd: door mijn ontoereikende kennis en vermogens ervaar ik die als spijkervast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: Wie heeft eigenlijk een "waarlijk open geest"? En wie bepaalt dat dan, die persoon zelf?
@Klaas: betreft je vraag iemand in de persoonlijke sfeer, of is het werk gerelateerd?
Cryofiel
13 jaar geleden
@WendyH, da's inderdaad de vraag. Zoals ik al schreef, moet je je altijd en continu afvragen of je zelf eigenlijk wel open staat voor de mogelijkheid dat je er volkomen naast zit.
Kijk zo goed mogelijk om je heen, en laat de werkelijkheid de enige scheidsrechter zijn - dat is het beste dat ik ervan kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkelijkheid, zoals jij (algemeen bedoeld) die ervaart? Want dat op zich is naar mijn idee al een gekleurde.
Cryofiel
13 jaar geleden
De werkelijkheid zoals eenieder die uiteindelijk ervaart.
Eh, tja, nu dreigen we te gaan zweven, en da's een slecht idee. Laat ik proberen het concreter te maken.
Ervaart iemand een eenhoorn op het Domplein, of ervaart iemand geen eenhoorn? Dat is een gekleurde visie op de werkelijkheid.
Kunnen we hoefafdrukken zien, of krassen die zomaar ontstaan op de bestrating? Dat is "de werkelijkheid als scheidsrechter", en dat is voor iedereen gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We gaan niet zweven, althans: niet in mijn werkelijkheid ;-)
Dat is jouw perceptie.
Ik ga er hier ook niet op in verder.
Ik geef je wel een link, betreffende het Domplein. Misschien verreist er uit de diepe lagen der aarde wel een prachtige eenhoorn ;-))) Ik zag dit gisteren op tv en dacht meteen aan jou!
http://www.nu.nl/wetenschap/2529770/archeologen-starten-opgraving-domplein.html
Dat is jouw perceptie.
Ik ga er hier ook niet op in verder.
Ik geef je wel een link, betreffende het Domplein. Misschien verreist er uit de diepe lagen der aarde wel een prachtige eenhoorn ;-))) Ik zag dit gisteren op tv en dacht meteen aan jou!
http://www.nu.nl/wetenschap/2529770/archeologen-starten-opgraving-domplein.html
Cryofiel
13 jaar geleden
Niet zweven, maar ondergronds gaan... ;-)
En inderdaad, er staan ons vast nog nieuwe, verrassende ontdekkingen te wachten. Laten we ons daarvoor openstellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker te weten.... denk ik ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke werkelijkheid? Wiens werkelijkheid?
Maar goed; slaap op je computer heeft idd geen zin. Je kan beter af en toe een schotel melk klaar zetten voor de kabouters die in de PC wonen. Blije kabouters werken sneller en met minder crashes.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.