Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een "vrijdenker" en is dat aangeboren of aangeleerd?

Toegevoegd na 46 minuten:
Bedankt tot zover voor jullie antwoorden. Ik functioneer normaal in de maatschappij, respecteer wet en gezag, doe wat mijn baas mij opdraagt. Kan ik dan toch een vrijdenker zijn? Ik ben niet gelovig, geen lid van vakbond of politieke partij, vereniging of club.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Dan denk je anders dan andere mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrijdenker is iemand die zo onafhankelijk mogelijk tracht te zijn in zijn denken, zoals bijvoorbeeld een atheïst.

Ik denk dat je in de eerste instantie open moet willen staan voor vrijdenken. En dat "open staan" heeft met je karakter te maken.
De één vindt het moeilijk om van gebaande wegen af te gaan, en dat moet je echt wanneer je vrij wilt denken.
De ander vindt het meer een avontuur of ziet het als een verzetsdaad tegen de "aanname-cultuur" en ziet wel waar hij/zij uitkomt.

Maar wanneer je in staat bent je open te stellen voor vrij denken,
zal je er vooral achter komen dat niet zoveel hoeft aan te leren maar dat je vooral juist heel veel moet afleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijdenkerij (in België: vrijzinnigheid) of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in zijn denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica en niet door autoriteitsgeloof of traditie moet laten leiden. Vrijdenkers keren zich daarbij sterk tegen elke vorm van dogma. Je kan het jezelf wel aanleren maar het moet wel bij je passen, christenen zullen bijvoorbeeld geen vrijdenkers zijn omdat dat tegen het geloof ingaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrijdenker is iemand die zijn gedachten niet laat beperken door "wat men vindt wat hoort". Dus iemand die in zijn denken de grenzen van tradities, sociale conventies, religieuze dogma's etc. kan overschrijden.

Zoals met alles is dit een combinatie van erfelijkheid en aangeleerd gedrag. Eigenschappen als zelfvertrouwen, onafhankelijkheid e.d. lijken toch ook een erfelijke component te hebben. En iemand die met een (in aanleg) vrije geest wordt geboren kan natuurlijk door opvoeding en school als nog worden beknot. Maar aan de andere kant kun je "vrijdenken" ook later nog ontwikkelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vrijdenkers zijn zelden populair bij officiele of zelfbenoemde autoriteiten en ook niet bij medeburgers die de veiligheid van de betreden paden niet durven verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing