Verliezen ouderen hun omgevingsbewustzijn?
Ik stond in de duinen bij een flauw hellende, brede trap van zes treden. Er was ook een trapleuning.
Een oudere (dikgebrilde) man (ca. 70) verstapte zich en viel naar beneden. De omringende oudjes vonden de situatie onoverzichtelijk.
Naar mijn idee vormde de man zich onvoldoende een beeld van de omgeving: de leuning zag hij niet bewust en leidde daaruit niet af, dat er een hoogteverschil (van 1 meter) moest zijn.
"de leuning zag hij niet bewust en leidde daaruit niet af, dat er een hoogteverschil (van 1 meter) moest zijn".
Niemand zei iets van: 'goh hier loopt een trap', of 'je moet toch maar eens beter om je heen kijken'. Nee, men vond het onoverzichtelijk, ondanks de duidelijke trapleuning en de getrokken strepen. Mijn vraag stel ik, omdat ik dit vaker heb waargenomen. Een keer brak een oudje (80) haar heup doordat zij van een trap van 1 tree viel. Ook daar was een leuning, de treden hadden kleurverschil en die werden door bovenhangende lampen belicht. Voor mij een vanzelfsprekende situatie om iets beter op te letten.
(Het bestuur van die instelling besloot om de situatie zo te laten.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.