Wat te doen met je leven als je geen enkele ambitie meer hebt of nergens voldoening uit kan halen?
ik leef van dag tot dag en ik ben zo nihilistisch geworden, weet ook niet echt wat ik wil, ben niet/veel minder bang voor de dood, zou me niets doen als ik op een ochtend niet meer wakker zou worden, ik streef altijd het aller beste na en wanneer ik weet dat ik wel goed ben maar ook weer niet zo goed, dan hak ik snel af....voorbeeld: ik voetbalde van mijn 9e tot 15e bij een amateurvereniging, ik was ongetwijfeld de beste, beter dan al mn teamgenoten....maar toen ik merkte dat ik misschien wel goed was maar zeker niet goed genoeg voor de top...deed het mij allemaal niets meer, ik kreeg zelfs een afkeer van het spel terwijl ik er met veel plezier en enthousiasme eerst aan deel nam. Hetzelfde op school ik deed een halfjaar een WO studie maar toen ik begon te merken dat ik wel mijn bachelor kon halen maar ik nooit aan harvard zou geraken of een Google.inc of nobelprijs van natuurkunde zou winnen verdween al mijn motivatie en haakte ik af....nu heb ik er verder ook geen zin meer in, heb het wel gehad met het leven denk ik....dus ik doe maar wat het interessant mee niet, dat wilt overigens niet zeggen dat ik ongelukkig ben.
geen genoegen en motivatie met minder, wel om de top te bereiken zal je toch ergens moeten beginnen, als je al geen motivatie hebt voor een begin (omdat dat te makkelijk is) zul je de top ook nooit halen. naar mijn idee verlies je je doel te snel uit ogen, wees blij dat het begin van je uiteindelijke doel makkelijk is naarmate je naar je doel toekomt zal het moeilijker worden. ik zou zeggen volg je studie, behaal je studie op je gemak, en sleep die oorkonde binnen voor die nobelprijs natuurkunde, er zijn nog genoeg wetenschappen waar je in kunt uitblinken, maar uitblinken in opgeven nee daar win je niks mee.
als je zou zeggen ik wil heel rijk worden, waarmee kun je dan rijk worden, er zijn heel veel manieren maar welke manier kun jij het beste volgen om rijk te worden, zoals je al aangaf kun je goed leren, er zijn genoeg beroepen die zo goed verdienen en waarmee je aan de top staat, al moet je voor zulke beroepen wel diploma's en kennis hebben. naar mijn idee is dit een manier om de top te kunnen bereiken, maar zo zijn er meerdere.
het belangrijkste is, is dat je je niet laat afleiden en halverwege stopt om de top te bereiken. mensen die al 20 jaar meespelen in de staatsloterij en toen uiteindelijk die miljoenen wonnen gaven ook niet op en lieten zich ook niet afleiden door te stoppen en mee te spelen met een andere loterij.
half jaartje bachelor -> dat krijg je bijna kado, de energie gaat in het afstuderen/promoveren zitten. Voor een nobelprijs zul je niet alleen een buitengewoon slim idee moeten krijgen, maar ook gewoon keihard moeten werken.
Voetballen bij een amateurclub kan iedereen, om hogerop te komen zul je heel wat meer moeten investeren dan twee avonden trainen in de week.
De zin van het leven zit in de bevrediging die je vindt in de dingen die je doet. Voor sommige mensen is dat een mooi stukje straatwerk, voor anderen een nobelprijs.
Op lange termijn is het allemaal zinloos: over 5 miljard jaar wordt de zon een rode reus en is het afgelopen. (behalve als we voor die tijd interstellair leren reizen...)
Je hebt ambitie. Doe hier iets mee! Echt! Je bent lang niet klaar metje haalbare doelstellingen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.