Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben dieren geen bewustzijn of hebben zijn ze niet bewust van hun bewustzijn en wij wel?

Toegevoegd na 24 minuten:
Maar waarom overstijgen wij dan de natuur, met onze bouwwerken, en dieren niet? Alhoewel wij ook onder de noemer dieren vallen. Wat maakt mensen anders?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (8)

dieren hebben zeker wel een bewust zijn.
anders zouden ze niet kunnen functioneren.
het is meer instinct dat weet ik wel. maar ze hebben wel degelijk ook bewustzijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dieren hebben zeker een bewustzijn.
Je kan dat afleiden uit het gedrag van het dier!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je bedoelt of ze weten dat ze leven,ja dat weten ze ,maar als je bedoelt of ze weten of ze sterfelijk zijn,zoals de mens weet dat hij sterfelijk is nee dat weet een dier niet,alhoewel het overlevingsinstinct zeker net zo sterk is als bij de mens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zeer moeilijke vraag omdat wij alleen in staat zijn om ons eigen bewustzijn te analyseren. Dat van een ander mens, laat staan een dier is onbegonnen werk.

In de biologie wordt gedacht dat het hebben van een neocortex (in blauw aangegeven in de afbeelding) in ieder geval wel nodig is. Dit gedeelte blijkt bij de mens gebruikt te worden voor bewustwording. En bij beschadiging in dit deel kan het bewustzijn uitvallen.

In 1997 deed psycholoog Bermond de uitspraak dat je mag verwachten dat maar een klein aantal diersoorten een bewustzijn hebben, zoals mensapen, walvisachtigen, dolfijnen. Puur gebaseerd op een vergelijkbare hersenstructuur. Ik denk zelf met Grind (zie bron 2) dat bewustzijn een veel bredere evolutie kent.

Naast onderzoek naar hersenstructuren, kan je ook onderzoek doen naar gedrag. Een van mijn docenten vertelde tijdens mijn studie het verhaal dat hij in een Amerikaans zeeonderzoek instituut een octopus had gezien die met een bezem zwaaide als hij één van de oppassers zag. Altijd bij dezelfde oppasser. De bezem lag in zijn bak als speeltje. Een heel bijzonder verhaal. Zo'n reactie kan eigenlijk niet zonder bewustzijn denk ik dan.

In gedragsonderzoek wordt het bewustzijn vaak gekoppeld aan herinnering. Als bekend voorbeeld wordt een kind voorgesteld dat zich brand aan de kachel. Van schrik wordt de hand teruggetrokken in een reflexmatige reactie. Als het kind een volgende keer een kachel ziet gaat de hand eerder terug. De reactie is bewust en gekoppeld aan herinnering. Bij veel dieren is een zeker mate van geheugen aanwezig en kan die gedrag beïnvloeden.

Je moeilijkste vraag is of dieren zich hier ook bewust van zijn.

Dat is niet goed te beantwoorden. Ik denk dat voor zelfbewustzijn een heel erg hoge mate van reflectie op jezelf nodig is. Dat zie je bijvoorbeeld pas komen bij grotere kinderen. Bij kleuters begint dit dan te groeien. Eerst de reflectie op zichzelf (ik) en nog veel later op de ander (verplaatsen in wat anderen kunnen denken). Ik denk dat voorbeelden zijn in echt geëvolueerd bewustzijn. Er zullen zeker wel diersoorten zijn die daar in de buurt van komen, waaronder de diersoorten die Bermond noemde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed uitgelegd! +1
Om antwoord te geven op de originele vraag:
Als dieren een bewustzijn hebben, maar zich er niet van bewust zijn dat ze dat hebben, is het dan wel een BEWUSTzijn?

Wat de mens anders maakt (de tweede toegevoegde vraag) bestaat uit twee dingen:
1. Mensen hebben een opponeerbare duim. Daardoor kunnen ze makkelijker dingen vasthouden (in de oertijd het eerste gereedschapgebruik) en ook veel fijnere motoriek uitoefenen, waardoor bv schrijven mogelijk is en dus veel makkelijker kennis kan worden overgebracht en gedeeld.
2. Dit las ik laatst in de krant. Mensen (toen nog zeer promitief) hebben het vuur bedwongen en zijn hun eten gaan koken en bakken. Daardoor hadden ze veel minder last van ziektes en konden zich beter ontwikkelen en langer leven, waardoor wederom meer kennis en kunde kon worden overgebracht.

Deze twee punten bij elkaar maakt volgens mij een wereld van verschil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn mening zou er in principe geen verschil hoeven te zijn.
Maar net als bij mensen is er verschil in intelligentie, alleen is dat verschil bij dieren stukken groter.
De hogere diersoorten zouden zich bewust kunnen zijn zoals bij olifanten is vastgesteld dat ze lang bij een overleden soortgenoot blijven en zelfs na jaren nog terug gaan naar het geraamte.
Vraag aan een idioot of hij zich bewust is en ik denk als er een antwoord uit te krijgen is dat hij zich daar niet bewust van is.
Mensen zijn naar mijn mening niet anders dan dieren pas bij een bepaalde grens krijgt men bewustzijn.
Waar die grens ligt is niet te bepalen en aangezien we met dieren niet kunnen communiceren althans geen vraag kunnen stellen weten we niet of sommige dieren een bewustzijn hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bewustzijn bij dieren komt waarschijnlijk meer voor dan dat we zouden denken.
He is alleen zo moeilijk het te constateren.
Wat is bewust zijn en wat is instinct?
Waar ligt de grens en is er wel een grens?
Is instinkt weten? Of gevoel?
Groene kikkers komen na het paren ,elders, weer terug naar hun eigen vijver, soms jaren achtereen!
Dan moeten ze zich bewust zijn van hun omgeving.
Na het verplaatsen van deze kikkers naar een voor hun onbekende omgeving, komen ze ook weer terug in hun eigen vijver, is dat dan instinct?
Als een dier zich niet bewust is van zijn omgeving ,dan zal hij verdwalen.
Of door zijn instinct weer terug komen.
Zou het instinkt niet een onderdeel zijn van het bewustzijn? Of zelfs het zelfde?
Wat bouwwerken betreft, kunnen sommige mieren er ook wel wat van.
Termieten bouwen een zeer ingewikkeld nest, zowel onder als boven de grond, met kamers voor voedsel, voorraad, baby's, jongeren, enz. enz.
Zelfs met een zeer ingenieus airco systeem !!
En met een perfect te regelen vochtigheidgraad.
En in verhouding met de mier, kilometers hoog!
Natuurlijk gaat de mens veel verder, maar dat is in onze ontwikkeling meer toeval dan intellect.
Zouden we 100.000 jaar geleden geleefd hebben, dan waren de mieren in hun techniek veel verder dan de mens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het maakt mensen anders alleen het feit dat we hier nu op een computer zitten.wij hebben een taal.Zijn ons bewust van ons verleden.En we weten dat we dood gaan.
Koeien schieten echt niet in de stress als er een soortgenoot dood in een weiland ligt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image