Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kunnen veel (ik denk bijna allemaal) beelddenkers het vormen van een beeld niet uitzetten?

Ik ben zelf ook een beelddenker.
Maar als iemand mij bijv. een vies verhaal verteld als ik aan het eten ben, kan ik dat beeld vormen gwn uitzetten en heb ik dus geen last van een verpeste eetlust.
Dat beelddenken staat standaard bij mij 'aan' en als ik het wil uitzetten zie ik ook een rode schakelaar voor me.
Als ik die schakelaar dan in me gedachten overhaal is het donker en vorm ik dus geen beelden meer.

Zijn er meer mensen die dit kunnen (misschien wel op een andere manier, dat doet er niet toe)?

En waarom kunnen heel veel beelddenkers het beeldvormen niet uitzetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

ik ben ook beelddenker. hier kan ik niets aan veranderen. bij elke gedachtegang zie ik in beelden. (en dan ook alle mogelijke opties uiteraard en vanuit elke invalshoek uiteraard, lang leve mij ADD)

ik kan wel beelden sturen of sommige beelden (of invalshoeken) uitzetten, maar deze komen eerst in mijn hoofd uit zichzelf in een soort van pop-up beelden/gedachten. in gedachten is het beeld een geheel wat ik naar achteren schuif de schaduw in. iedere beelddenker kan dit, en ieder op zijn eigen manier.

zelf heb ik geen rode schakelaar, maar het is natuurlijk wel erg logisch dat je die voor je ziet..... dat is beelddenken :)

beelddenken zelf kan je niet uitzetten, maar afzonderlijke beelden wel. het is dus wel degelijk te sturen

voor de mensen die het niet snappen (de verschillende beelden in invalshoeken) neem bv het woordje boom.
je kan het zien als het woord B O O M een vaststaand begrip.
maar je kan het ook zien in de vorm van een reeks dia's.
een hoge boom, een dikke boom, een dunne boom, een fruitboom, een scheve boom, een kale boom, een boom in de winter, een boom in de lente of herfst, een boom met blad, bloesem of naalden. een boom in het bos of in de tuin..... en ga zo maar door.

beelddenkers moeten dus filteren (sturen, beelden uitschakelen) voor ze weten welk beeld relevant of bruikbaar is.
het automatiseren is dus vaak een groot probleem bij beelddenkers (welk beeld moet je ophalen bij welk woord/situatie, en heb je wel het goede?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi, ben zelf ook beelddenker, maar niet in zulke mate als bij jou, boeiend verhaal! Mijn man kan het bijv. niet begrijpen waarom het zo vreselijk is als hij het tijdens de maaltijd over bloed/overgeven/ontlasting onderwerpen heeft. Ik krijg dat letterlijk in geuren en kleuren binnen. Wel is het bij mij zo, dat als ik me erg aan stoor, de aandacht er juist op richt, en het niet meer kan negeren.
Wat ik dan doe:
Er zijn altijd verschillende mogelijkheden je ook op te richten, kies ervoor om niet te luisteren, denk aan iets wat je nog bijv moet doen die dag, of wat voor huiswerk je hebt. Als diegene merkt, dat je geen aandacht aan het verhaal schenkt, is het al snel saai en stopt het hopelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je vondst van de rode schakelaar geniaal!

Misschien kunnen meer mensen daar iets mee. Ik vermoed dat het vormen van beelden net zo snel gaan als het associëren van gedachten. Je kunt ook je gedachten niet stoppen. Het zijn automatismen, die heel sterk zijn geworden omdat het je normale manier van doen zijn (je hebt ze stevig aangeleerd in de praktijk). Ik vermoed dat jij je rode schakelaar hierin hebt "ingebouwd", zodat je die ook kunt oproepen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing