Hoe wapen je je tegen negatieve gevoelens van anderen als ze op de inpraten?
Ik heb wat mensen (familie) in mijn naaste omgeving die heel negatief kunnen zijn over van alles.
Soms, als het ze erg hoog zit willen ze even stoom afblazen en doen mij een verhaal (heel uitgebreid en heel lang) over wat er allemaal niet deugd en hoe fout alles is en hoe slecht ze zijn behandeld.
Op zich wil ik dat graag aanhoren want ik ben (relatie-technisch gezien) wel de aangewezen persoon. Ze helpen mij ook met van alles dus ik wil ook iets terug doen. Het is dus ECHT niet aan de orde dat ik de tirade afbreek en zeg, ik kan hier niet tegen ga dat aub ergens anders doen (er is trouwens ook geen speld tussen te krijgen).
Maar hoe sluit ik me hier een beetje voor af, achteraf denk ik altijd, o ja ik moet iets visualiseren dat het buiten mij blijft, maar dat is altijd achteraf.
Als ik heel goed in mijn vel zit gaat het nog wel maar als ik het ook druk heb, of ik ben niet helemaal fit, of heb zelf iets aan mijn hoofd, voel ik me na zo iets UREN ellendig.
Toegevoegd na 21 uur:
Geweldige reacties daarom nog een kleine aanvulling
Als de klaagzang iets "ernstigs" betreft, snap ik het uitstellen tot een ander tijdstip (doe ik eigenlijk ook wel).
Maar als het geklaag is om stoom af te blazen. De aanleiding is dan bijv alleen een verkeerd gelopen afspraak, maar de klaagzang is de ellende van de hele wereld. Kennen jullie dat? Moet ik dat ook proberen uit te stellen, of dan toch maar denken, laat maar even stoom afblazen (eigenlijk realiseer ik me het antwoord al..... zucht).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.