In hoeverre is hechting belangrijk in het therapieproces tussen client en therapeut?
Wanneer je een langdurig en diepgaand proces aangaat met je therapeut moet en zal er enige vorm van hechting ontstaan. Dit zal zeker niet van beide kanten gelijk zijn. Voor een therapeut zuiver professioneel. Voor een client ligt dit vaak veel ingewikkelder. Wanneer je je te weinig hecht kun je te weinig vertrouwen hebben in de therapeut om diegene alles te vertellen. Er is ook het gevaar voor teveel hechten en te afhankelijk worden. Wat is goed/ gezond in deze? Uiteindelijk gaat de client weer zijn eigen weg en ziet de therapeut nooit weer. Wie kan me meer over dit soort hechting vertellen?
Alvast bedankt.
Toegevoegd na 20 uur:
Toevoeging:
Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden! Elk mens is anders en zal ook anders reageren op elke situatie. En zo helemaal wanneer psychiatrische problematiek meespeelt.
Ik denk dat het met hechtingsproblematiek en een onveilige basis helemaal moeilijk wordt. Ik wil niet te persoonlijk worden en weet dat dit onderwerp ook met de therapeut zelf besproken moet worden.Ik ben ook benieuwd naar bronnen of boeken over dit onderwerp. (hechting/vertrouwensband tussen client en therapeut).
Je kunt wel willen dat iets niet gebeurt (bv hechten) maar als je bv een zwaar onderwerp bespreekt en hebt herbelevingen en voelt je heel klein dan kan dat vanzelf gaan. Ik wil niet dat dat gebeurt. Vertrouwen kan dan alleen bestaan bij de gratie van hechting ofzoiets.
Groetjes
Zelf zou ik ook liever spreken van een vertrouwensband en werkrelatie. Ik vraag me alleen af of dat altijd in alle gevallen mogelijk is (zie aanvulling vraag).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.