Voor de psychologen: heeft een samenvatting maken op de pc net zoveel effect als wanneer je de samenvatting met pen en papier maakt tijdens studeren?
Een docent heeft me ooit verteld dat het maken van een samenvatting een uitstekende studiemethode is en het je helpt de stof beter op te nemen, maar maakt het voor het verwerken van de informatie uit of je dit met pen en papier doet of dat je het intikt op de pc?
Toegevoegd na 1 dag:
ik had eigenlijk gehoopt op een antwoord gebaseerd op psychologisch onderzoek. Mijn vraag is namelijk niet wat is voor mij of voor een ander de beste studiemethode of wat dè beste studie methode is, maar wat de invloed is van schrijven op het verwerken van informatie ten opzichte van typen.
Ik denk dat er wel degelijk verschil tussen de twee is. Typen gaat veel sneller, dus je bent korter bezig met het neerzetten van de woorden. Daar staat tegenover dat je met schrijven langer bezig bent, maar ook fysiek bezig bent. Ik zou verwachten dat dat meer effect zou hebben. Ik heb bij een mindmap cursus geleerd dat uit onderzoek is gebleken dat natuurlijke vormen makkelijker zijn om op te nemen. Ook het maken van de beweging kan invloed hebben. Herhaling helpt ook bij het onthouden van informatie. Aangezien je langer bezig bent met het neerzetten van dezelfde tekst, maar toch je aandacht erbij moet houden komt dat een beetje op hetzelfde neer.