Psychologische terminologie
Ik ben op zoek naar een moeilijk woord. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, tot een psycholoog dit een paar jaar geleden tegen me zei en helaas ben ik het woord vergeten.
Het betekent zoveel als iemand die alles ziet door een zwarte sluier. Die alles een klein beetje negatief / sarcastisch beziet en ook wel donkere humor / spottende humor heeft. Een beetje Jules Deelder, maar dan een klein beetje maar ;-)
Dus niet depressie en zelfs geen pessimisme, het is veel lichter dan dat. Het is geen afwijking of ziekte, maar gewoon een type persoon.
Volgens die mevrouw ben ik zo iemand en dat klopt ook wel goed, maar ik kan me dat woord dus niet meer herinneren en google heeft me ook niet geholpen...
Toegevoegd na 21 uur:
Mensen, allemaal hartelijk dank voor de opsomming van allemaal “moeilijke” (niet dus) woorden...
Cynisme, ironie, neurotisch, melancholie en zelfs azijnpisser vind ik nou niet echt “moeilijk” of iets waar ik nog nooit eerder van gehoord heb.
Mensen dit is een serieuze vraag, ik ben op zoek naar een psychologische term, waarschijnlijk opgebouwd uit latijn of grieks.
Het is inderdaad gerelateerd aan pessimisme, maar dan vele malen lichter…
Ik hoop dat iemand weet wat ik bedoel, want ik heb t woord nodig voor een project ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.