Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe bereken je de lengte van de singer voor een klok. heeft het gewicht hierop ook nog invloed?

Toegevoegd na 59 minuten:
Het is mij bekend dat bij het verlengen van de slinger de klok langzamer gaat lopen. mijn vraag is HOE BEREKEN je de lengte. ( heb een klok zonder slinger)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De slingertijd is te berekenen met 2 * pi * de wortel uit L /G.

L is de lengte van de slinger.
G is de versnelling van de zwaartekracht = 9,8 m/s^2

Bij een slingerlengte van 1 meter kom je dan op iets meer dan 2 seconden.
Dus lexje, jouw 1 seconde klopt niet helemaal.

Ik heb hier een staande klok in huis met een slingerlengte van 94 cm.
Als ik de slingertijd bereken, zou het volgens Newton 1,94 seconde moeten zijn. 'k Heb net even opgenomen die maakt 45 slingerbewegingen per minuut dus 1,3333 slingertijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door het uit te proberen. Paar uurtjes laten lopen en afhankelijk van het voor of achter lopen de slinger langer of korter maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is al voor je gedaan hoor. je hoeft het niet uit te proberen, want:
Een slinger van een meter geeft een slingerfrequentie van exact een seconde.
Het metrische stelsel is zo gek nog niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de singer een eindgewicht heeft, is dat lastig exact te berekenen, de slinger is niet over de hele lengte even zwaar, vaak ook heeft het eindgewicht een bepaalde vorm.
Dat maakt het berekenen moeilijk!

Toegevoegd na 8 minuten:
Het eenvoudigste is een bijbehorende slinger te bemachtigen, maar ook deze zijn instelbaar en ijking is de beste methode.
Zo heb ik een Zaanse klok en je kunt je suf rekenen op de lengte, maar de fijnafstelling moet toch door ijking geschieden. De vorige antwoorden geven aan hoe de berekening in elkaar zit maar het gaat er vooral om waar het zwaartepunt zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing