Hoe worden elektriciteitsnetten gekoppeld?
De Europese elektriciteitsnetten zijn onderling gekoppeld. Onze elektriciteit heeft een frequentie van 50 Hz.
Ik weet niet wat de voortplantingssnelheid van het elektrische veld door een hoogspanningskabel is - laten we uitgaan van 200000 km/s, net als licht door een glasvezel. Mocht de snelheid anders zijn, dan blijft mijn vraag gelden, maar veranderen de genoemde afstanden.
Met 200000 km/s en 50 Hz is de golflengte 4000 km. De halve golflengte is dus 2000 km.
Stel dat ik een langeafstandshoogspanningskabel aanleg van Utrecht via Duitsland naar Basel. Ongeveer 1000 km. Ik leg ook een langeafstandshoogspanningskabel aan van Utrecht via België en Frankrijk naar Basel. Ook ongeveer 1000 km. Ik heb nu een stroomkring van 2000 km gemaakt.
Een elektriciteitscentrale in Utrecht stuurt elektriciteit de kabel in, zeg via de oostelijke tak naar Basel. Maar in Basel gaat diezelfde golf via de westelijke tak terug naar Utrecht.
Wanneer die golf terug is in Utrecht, is 2000 km verstreken, dus een halve golflengte. Dus precies als de centrale in Utrecht de top van de sinus de kabel instuurt, komt uit diezelfde kabel het dal van de sinus terug.
Top en dal heffen elkaar precies op. Het geproduceerde vermogen gaat volledig verloren.
Hoe voorkomt men dit probleem?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.