Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat een speedboot in een bocht ook schuin kan liggen terwijl hij toch niet zoals een motorrijder zijn gewicht kan gebruiken in een bocht?

Een motorbestuurder moet om een bocht te nemen zijn gewicht overhellen naar de kant waar hij naartoe draait. Hoe komt het dat een speedboot ook overhelt naar de kant waarop hij draait, terwijl de bestuurder nochtans zijn eigen gewicht hiervoor niet kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

een speedboot heeft zijn schroef onder water,dus het zwaartepunt ligt laag,ook is de onderkant van de boot in een v-vorm gebouwd wat de boot schuin dwingt in de bocht,tegen de bocht in
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast25380;

Een motor gaat ook wel schuin als de rijder niet nadrukkelijk met zijn gewicht werkt, alleen gaat het dan wat minder vloeiend. in bochten werken er nu eenmaal centrifugaalkrachten op een voertuig die het gewicht ervan als het ware de bocht uit willen slingeren. Daarom wordt een auto aan de buitenkant in de veren gedrukt, daar drukt het gewicht in de bocht het zwaartse. Bij instabiel ontworpen voertuigen (tweewielers, vliegtuigen en boten met een v-vromige romp) kantelt het gewicht als het ware naar de binnenkant van de bocht toe omdat het aangrijpingspunt van de krachten beneden in het midden ligt en dat als het ware naar buiten duwt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een speedboot een bocht naar links in te kunnen sturen dient de aanhangmotor een klein beetje rechtsom te worden gedraaid. Hierdoor ontbindt de stuwende kracht van de motor zich in twee richtingen n.l een kracht in de lengterichting van de boot en een zijwaartse kracht naar rechts haaks op de lengterichting van de boot.
De schroef zit lager dan het aangrijpingspunt van de aanhangmotor op de boot (het ophangpunt van de motor) waardoor de zijwaartse kracht een linksdraaiend koppel uitoefent op de boot wat de boot liksom doet kantelen.
Omdat de boot kantelt verplaatst zich het aangrijpingspunt van de opwaartse kracht van de boot naar links en ontstaat er een tegengesteld koppel gevormd door dit aangrijpingspunt en het zwaartepunt van de boot. Dit koppel wordt steeds groter naarmate de boot meer naar links overhelt en voorkomt dat de boot kantelt.

Toegevoegd na 42 minuten:
Realiseer me nu dat ook een snelle hond in een bocht scheef gaat lopen om er voor te zorgen dat hij er niet uitvliegt. Zelfde effect dus als bij een motorfiets. Dus het compenseren van de middelpuntvliedende kracht.
Bij een raceboot ligt dat dus anders zoals ik al beschreven heb. Als een raceboot vastligt en je geeft een dot gas met de motor iets gedraaid, dan gaat de boot meteen al op een oor. Dus onafhankelijk van de middelpuntvliedende kracht. De motor gooit de boot om.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding