Heeft de diepte van een zwembad invloed op je zwemsnelheid?
Oke, laat ik me ook eens wagen aan een natuurkundig probleem.
Begin juli heb ik meegedaan aan de jaarlijkse triatlon in ons dorp. Nu hebben wij hier twee (wedstrijd) baden, het oude en het nieuwe bad.
Alle trainingen heb ik afgelegd in het nieuwe bad. Helaas zat ik bij de triatlon zelf ingedeeld in het oude bad. Mijn zwemtijd was opeens dik een halve minuut trager dan normaal.
Allebei de baden zijn 25 meter (ik heb het soortement van nagemeten, qua lengte kan het nooit meer dan 5 centimeter schelen).
Het nieuwe bad heeft over 12,5 meter een diepte van 2,20 meter, dan gaat het direct rap omhoog naar 1,40. De laatste 12,5 meter gaat deze 1,40 diepte geleidelijk over in 1,10 meter.
Het nieuwe bad begint bij 2.20 meter diepte en gaat zonder grote sprongen geleidelijk over. Op het 12,5 meter punt is de diepte 1,10 en de laatste 12,5 meter gaat de diepte dus van 1.10 meter naar 85 centimeter.
Kan de geringere diepte invloed hebben gehad op mijn zwemtijd (ik vermoed van wel, hoewel dat nooit zoveel invloed kan zijn dat het de halve minuut kan verklaren) en zo ja: Waarom/hoe?
Toegevoegd na 13 uur:
Sorry, met dank aan de opmerking van Roqui:
Het nieuwe bad is de eerstgenoemde.
Het bad dat het meest ondiep is is het ouwe bad (laatstgenoemde).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.