Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft die zon aangestoken? En hoe kan het zijn dat de zon brand, terwijl er geen zuurstof in de ruimte is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
opmerkelijk dat er nog 4 antwoorden tot nu toe worden gegeven, sterker nog, dat 4 vinden dat het een goede vraag is, terwijl dit geen serieuze vraag is.... dit wordt op een basisschool al uitgelegd, en dan zeker al op middelbaar onderwijs. mag ik vragen aan stevebravo of deze vraag serieus is, of dat hij/zij graag een vraag stelt? Als de vraag serieus is zal ik met veel plezier een antwoord geven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

"Wie" is in deze een incorrecte vraag.

De zon brand niet, de zon doet aan kernfusie. Hier is geen zuurstof voor nodig.

De zon doet aan kernfusie, omdat de zwaartekracht er zo sterk is dat de normaal afstotende krachten tussen verschillende atomen worden overwonnen. De materie wordt - bij wijze van spreken - zo dicht in elkaar gepropt, dat de lichtere elementen zich samenvoegen en zwaardere elementen vormen (Waterstof naar Helium, etc.). Protonen worden bij wijze van spreken aan elkaar geplakt. Hierbij komt ontzettend veel energie vrij, dat wij waarnemen in licht en warmte.

Dit is een proces dat geheel in gang is gezet door de aanwezigheid van massa, de aantrekkingskrachten van de zwaartekracht, en de natuurkundige eigenschappen van materie. Er is geen "wie" nodig om het hele proces op gang te zetten, en we kunnen het ontstaan van nieuwe sterren ook volgen in stervormingsgebieden - ook daar is geen teken van een "wie".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wie heeft hier verkeerd geklikt en een min gegeven? Is mij ook wel eens overkomen, hoor, maar toen heb ik meteen een reactie geschreven om mij te verontschuldigen en aan te geven dat ik eigenlijk een plus had willen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb geen min gegeven (kan ik nog niet) maar ik ben er wel toe geneigd vanwege de openingszin van het antwoord. Een vraag kan volgens mij nooit incorrect zijn (hooguit slecht geformuleerd of getuigend van weinig achtergrondkennis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de toevoeging "wie" doe je een aanname die nergens op is gebaseerd. Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat er "iemand" is geweest die het proces heeft opgestart. Waarom het incorrect is wordt overigens ook in het antwoord aangegeven. Bovendien is het hopelijk een antwoord waar de vraagsteller wat mee kan - niet alleen omdat ik tracht naar het beste van mijn kunnen de daadwerkelijke vraag te beantwoorden, maar ook omdat ik op die manier aankaart dat een verkeerde woordkeus in de vraagstelling een ander antwoord kan opleveren dan hetgeen je wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord. +1

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een +. Ik geloof dat idd ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie ze is ook al hard bezig iedere vraag op GV te beantwoorden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en weer +1, tsja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was er toen al lucifer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus 1.
De zon brand niet. In de zon vind fusie plaats en dat is een ander chemisch process.

Eigenlijk kun je dus niet spreken van "aan steken " van de zon!

:-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kernfusie is geen chemische maar een nucleaire reactie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil het ook bevestigen, voor het geval er twijfel over bestaat als 1 persoon het zegt, of 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I know I know... het is een proces, geen chemisch proces. mijn fout, sorry!!!
De zon is het zelfde als alle sterren in de hemel. Het enigste verschil is alleen dat de zon een ster is die het dichtst bij de aarde is.

Het ontstaan van sterren
Sterren worden gevormd uit gaswolken die zich voornamelijk in de spiraalarmen van sterrenstelsels bevinden. Een bekend voorbeeld is de Orionnevel, waarin sterren met leeftijden tussen de 500 000 en 2 miljoen jaar (0,01–0,04% van de leeftijd van de Zon (de leeftijd van het zonnestelsel is aan de hand van meteorieten bepaald op ongeveer 4,5 miljard jaar)) worden gevonden en waar de stervorming nog steeds aan de gang is. Als zo'n gaswolk samentrekt ontstaan lokale verdichtingen. In zo'n verdichting stijgt de temperatuur, totdat de temperatuur en druk in het centrum voldoende hoog zijn om kernfusie te laten plaatsvinden. Waterstofkernen worden gefuseerd tot heliumkernen en hierbij komt genoeg energie vrij om de het gas te laten stralen. De verdichting is nu in evenwicht en trekt niet langer samen: er is een ster gevormd. Sterren waarin de energieproductie wordt verzorgd door waterstoffusie in de kern worden hoofdreekssterren genoemd.

Het verhaal van hoe onstaan sterren kan je verder lezen bij de bron

Deze link geeft ook veel uitleg;

http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/569-hoe-ontstaat-een-ster.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon is een ster en deze brandt niet middels een reactie met zuurstof maar door kernfusie. De zon is een bal waterstof. Door de enorme zwaartekracht drukt hij alle atomen waterstof zo samen dat deze moleculen te dicht bij elkaar komen te staan en geforceerd worden samen te smelten. (kernfusie)Zo wordt waterstof omgezet in helium en bij die reactie komt warmte en licht vrij. Dat licht kan er duizenden jaren over doen om vanuit het binnenste van de zon het oppervlak te bereiken en reist dan, als het is ontsnapt met een snelheid van 300.00km per seconde om na acht minuten op jouw gezicht terecht te komen aan het strand.
De zon is 5 miljard jaar oud en ontstaan uit gas dat samenklonterde tot een bal en vanzelf ging schijnen.

Recentelijk is een ster ontdekt die 120 keer groter is dan onze zon. Hier op de foto te zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image