Is stoom van heet water altijd dezelfde temperatuur als het water waar het vanaf komt?
Ik heb deze vraag al eerder gesteld in een andere vorm, maar ging over mijn weckketel, en voor sommigen misschien een reden om over te slaan, dus stel ik heb nu even anders, althans, de kop van de vraag.
Ik had eerst een electrische weckketel met draaiknoppen waar ook een ontsap-stand opstond. Naar mijn weten zit deze functie niet op de digitale.
Ik heb er een sapketel bij die je in de weckketel zelf moet zetten waarbij dmv stoom van 100 graden celsius het sap eruit wordt gehaald.
Instellen op 100 graden lijkt dus logisch, maar de ontsaptijd varieert van 45 tot 90 minuten, dus dat zou betekenen dat het water in de weckketel al die tijd op een borrelend kookpunt zou zijn. Ik neem toch aan dat het ook wel stoomt bij zeg maar 90 graden ofzo? Ik heb eigenlijk geen idee. Het is de eerste keer dat ik de ontsapper gebruik bij deze digitale weckketel, en ik moet dus stoom hebben van minimaal 100 graden celsius.
Kortom: moet ik de temp van de weckketel dan ook precies op 100 graden instellen of kan dat ook minder?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.