Urineren mannen "sneller" dan vrouwen?
Deze vraag stel ik aan de hand van een vraag uit de wetenschapsquiz van 2006.
Vraag:
12. Je hebt twee identieke bakjes met in de bodem een identiek gaatje. Bij één bakje bevestig je onder het gat een twintig centimeter lang rubberslangetje. Je vult beide bakjes met evenveel water. Welk bakje loopt het snelst leeg?
Antwoord:
Het bakje met het slangetje. Cruciaal in dit experiment is de druk bij de uitstroomopening (bij het bakje zonder slangetje is dat het gaatje; bij het andere bakje is dat het uiteinde van het slangetje). Deze druk wordt bepaald door de hoogte van de waterkolom boven de uitstroomopening. De hoogte van deze waterkolom is bij het bakje met het slangetje precies 20 centimeter groter dan bij het bakje zonder slangetje. Hierdoor is de druk onderaan het slangetje iets groter en stroomt dit bakje sneller leeg.
Nu vraag ik me af of dat voor mannen en vrouwen ook geldt en of de man dus ook sneller "leegloopt".
Uit de antwoorden blijkt dat het niet helemaal te vergelijken valt, omdat de bepaalde eigenschappen wel degelijk verschillen. Jammer, want ik dacht met dit onderzoek promotie te kunnen maken... volgende keer beter:)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.