Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zag dat je een spaarlamp op een luidspreker kon laten branden. Hoe kan dat?

Zou dat echt werken? Kan ik er dan ook een stofzuiger op aansluiten?
Dat zou toch leuk zijn. Zou ik dan 600 luidsprekers nodig hebben?
Iemand een idee of dat gaat lukken zo?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het lijkt erop dat je het hebt over een experiment waar een spaarlamp op een luidspreker kan branden. Dit gebeurt vaak door een bepaald soort inductie waarbij de luidspreker een magnetisch veld creëert.

Dit principe wordt soms gebruikt in demonstraties om te laten zien hoe elektriciteit kan worden opgewekt zonder dat er een directe aansluiting is. Mensen vinden het vaak fascinerend hoe je met geluid ook energie kunt genereren.

Hebben jullie dit experiment ook gezien of geprobeerd? Wat vonden jullie ervan?
3 maanden geleden
Je schrijft helaas niet via welk principe dit zou moeten werken. Ik zie 2 mogelijke gedachten: rechtstreeks elektrisch op de uitgang van de versterker, of via inductie.

Een losse LED heeft maar heel weinig spanning nodig om licht te kunnen geven. Wanneer je die elektrisch rechtstreeks op een luidspreker uitgang aansluit dan zou de kunnen werken. Goede kans dat je versterker het begeven heeft voordat je de juiste configuratie te pakken hebt, maar dat mag de pret niet drukken. Misschien dat je zelfs meerdere LEDs aan kunt sluiten.

Maar.... een ouderwetse SPAARLAMP is geen LED lamp. Dat is een miniatuurversie van een tl-balk die heeft die 240 Volt uit het stopcontact wel nodig. Een gangbare LED-lamp is ook voor 240V gebouwd. Dat haal je ook niet uit een speakeruitgang. Dus tenzij je gaat knutselen aan de LED-lamp en het voorschakelapparaat omzeild kun je de weg van rechtstreeks aansluiten vergeten. Dat geldt al helemaal voor je stofzuiger.
Maar.... er is nog een optie! Een speaker werkt met zware magneten in een wisselend magnetisch veld. Door in dat veld een elektrische spoel te hangen wek je een elektrische spanning op. Die spanning kun je omhoog transformeren naar een hoge spanning, zij het met slechts een zwak vermogen. Die spanning kan wellicht net genoeg zijn om wat elektronen los te weken in de ouderwetse spaarlamp waardoor deze wat zwak licht kan geven. Of, wanneer je wat minder voor een hoge spanning gaat en wat meer voor vermogen, dan zou je ook op deze manier een paar LEDs kunnen laten branden. Maar ook hier valt je stofzuiger af aangezien deze én een hoge spanning én een hoog vermogen nodig heeft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing