Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt bij een vulkaanuitbarsting de as vandaan?

Bij een vulkaanuitbarsting komt soms as vrij. Soms zelfs in grote hoeveelheden, bijboorbeeld in de vorm van asregens.

Nu ken ik as als een restproduct van de verbranding van een vaste stof. Bijvoorbeeld de kooltjes of briketten bij de barbecue, of het hout van de vuurschaal.

Is de as van een vulkaanuitbarsting ook het restproduct van de verbranding van een vaste stof? Zo ja, welke stof?
Of ontstaat vulkanische as op een andere manier? Zo ja, hoe?

Cryofiel
10 uur geleden
tinus1969
9 uur geleden
https://volcanoes.usgs.gov/volcanic_ash/ash.html#:~:text=Volcanic%20ash%20is%20not%20the,256th%20in)%20in%20diameter).
Edraket
9 uur geleden
Het valt me op dat ik soms soms grote aswolken uit de krater loodrecht omhoog zie stijgen, en dat soms een aswolk zich langs de helling van de vulkaan naar beneden beweegt. Ik denk dat hier sprake is van een andere samenstelling van de as en/of het gas. Het laatste fenomeen heet een een pyroklastische stroom. Ik denk dat die over Pompeï is geraasd. https://www.encyclo.nl/begrip/pyroclastische_stroom#:~:text=Pyroclastische%20stroom%20%3D%20Een%20pyroclastische%20stroom,circa%20850%20%C2%B0C%20...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De as bij een vulkaanuitbarsting komt van de verhitte magmakamer beneden de aarde. Wanneer de druk daar hoog genoeg wordt, kan de magma omhoog stijgen en reageren met water of vast gesteente, wat leidt tot explosieve uitbarstingen.

Tijdens dergelijke uitbarstingen worden kleine deeltjes van het magma, zoals glas en mineralen, de lucht in geslingerd. Deze deeltjes worden dan as genoemd. De as kan kilometers hoog de lucht in worden gestuwd en zich over grote afstanden verspreiden.
(Lees meer...)
AnnBoo8146
9 uur geleden
Waar is de bron?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image